'LEVV's alternatief voor 10 tot 15 procent van bestelautoritten in de stad'
Duurzaamheid 28.08.2018 | Branchenieuws

'LEVV's alternatief voor 10 tot 15 procent van bestelautoritten in de stad'

Lichte elektrische voertuigen (LEVV's) zijn een efficiënt alternatief voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in de stad. Kansrijke sectoren voor de inzet van LEVV's zijn tijdkritische leveringen, pakket en post, en kleinere zendingen in food, bouwlogistiek en servicelogistiek.

Dat zijn enkele conclusies uit het LEVV-LOGIC-project, een onderzoek naar de inzet van LEVV's in stadslogistiek in het mkb. Het project betreft een samenwerking tussen de Hogescholen van Amsterdam, Rotterdam en Arnhem/Nijmegen met logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten. Hoofdvraag in het onderzoek: wat betekent de inzet van LEVV's voor de bedrijfsvoering?

LEVV als efficiënt alternatief

Met LEVV wordt een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving bedoeld, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid. Grote bedrijven als CoolBlue, Wehkamp en Picnic doen nu al een deel van hun leveringen met LEVV. Ook grotere logistiek dienstverleners als PostNL, UPS, DPD en DHL rollen in Europa netwerken uit met LEVV's. 

LEVV's zouden voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in de stad een efficiënt alternatief zijn. In steden als Amsterdam en Rotterdam gaat het om 3000 tot 4000 LEVV's, vooral fiets- en bromfietsachtige types. De inzet van compacte distributievoertuigen is nog relatief kostbaar tegenover elektrische bestelauto’s, die een groter laadvermogen, hogere maximumsnelheid en grotere actieradius hebben.

Hoe kan het MKB geld verdienen met LEVV's?

Verladers of logistiek dienstverleners voelen nog weinig urgentie om bij stadslogistiek LEVV's in te zetten. De verwachting is niet dat lokale overheden op grote schaal voertuigrestricties gaan invoeren. Bovendien wordt de elektrische bestelauto een steeds beter alternatief.

Bij de inzet van LEVV's gaat het dan ook om een nichemarkt die gericht is op lage kosten of een bewust imago. MKB’ers die succesvol LEVV's willen inzetten moeten kiezen voor marktsegmenten met geschikte logistieke karakteristieken, zoals kleine en lichte zendingen, hoge netwerkdichtheid, tijdkritische zendingen en met voldoende mogelijkheden voor groei.

LEVV's zijn hier goedkoper en betrouwbaar. Dit is mogelijk door lagere voertuigkosten, kortere rijtijden en de toegang tot wijken met autoluwe zones of restricties voor vrachtverkeer. Daarnaast zijn er marktsegmenten voor logistieke of servicediensten met LEVV's waarbij een maatschappelijk, onderscheidend of innovatief imago onderdeel is van de propositie, bijvoorbeeld met de inzet van personeel met afstand tot de arbeidsmarkt. 

Plaats een reactie (0)

Reageren