‘Leg verstekelingenprobleem niet bij transportsector’

Logistiekprofs op 16 januari 2015 | 2 minuten leestijd

Transporteurs moeten niet worden gestraft voor het hoge aantal verstekelingen dat illegaal meelift in vrachtauto’s. Dat stellen transporteurs in VNO-NCW-opinieblad Forum.

Verschuiving probleem 
Het Franse Calais is al jaren het vertrekpunt voor vluchtelingen uit Afrika en het Midden-Oosten. Zij stappen vrachtwagens in om zo Engeland te kunnen bereiken. Dit probleem verschuift nu naar andere plekken in Europa. Ook Hoek van Holland , IJmuiden en het Belgische Zeebrugge worden nu geplaagd door verstekelingen die proberen mee te liften.  

Forse boetes en hoge kosten 
Transportbedrijven zijn de dupe van deze praktijken. Niet alleen moet de ondernemer een boete betalen, ook de chauffeur ontvangt een boete. Bovendien lopen de kosten op omdat vrachtwagens lang stil moeten staan als er verstekelingen in worden ontdekt. Daarnaast is er nog de schade aan de lading. De ondernemers vinden dan ook dat zij slachtoffers zijn, en niet als daders moeten worden gezien. Zo had ondernemer Gerrit Hes van transportbedrijf Reining in twee weken tijd zes illegale passagiers aan boord. De kosten daarvoor bedroegen 150.000 euro. In Forum noemt hij het vreemd dat transportondernemers hiervoor opdraaien. “Vervoerders moeten maar aantonen dat zij onschuldig zijn. Ik zou het logischer vinden dat de controleurs moeten aantonen dat de vervoerder opzettelijk en bewust verstekelingen smokkelt."

Europese aanpak 
Brancheorganisatie TLN pleit al langer (tevergeefs) voor een Europese aanpak van de problemen. Staatssecretaris Teeven van Justitie heeft aangegeven het probleem wel serieus te nemen. TLN hoopt dan ook snel op concrete stappen. "Hoe schrijnend het probleem van de verstekelingen ook is, het kan niet zo zijn dat de vervoersector daarvoor moet opdraaien”, aldus TLN-voorzitter Arthur van Dijk. 

Redactie LogistiekProfs 
Afbeelding: grenspost in Calais. Foto door Keith Laverack.