Labour management kan werk in magazijnen aangenamer maken

Marcel te lindert op 10 oktober 2018 | 4 minuten leestijd

Op de overvolle arbeidsmarkt zijn magazijnmedewerkers moeilijk te vinden. Dat dwingt magazijnen hun mensen nog beter in te zetten, maar hoe? Een slimme tool op het gebied van labour management kan uitkomst bieden. Maar dan moet die wel goed worden ingezet, blijkt tijdens een gebruikersconferentie van Manhattan Associates.

In magazijnen waarin elke handeling met een scan of spraakcommando wordt bevestigd, is gemakkelijk te meten hoeveel picks een orderpicker doet. Maar hoe eerlijk is het cijfer dat daaruit volgt? “Wij zijn allemaal gewend om te meten hoeveel colli we per persoon per uur verzamelen. Maar het is niet eerlijk als de een alleen dozen met koekjes verzamelt en de andere zakken met aardappelen”, zegt Barry Morgan, solutions specialist bij de Britse supermarktketen Co-op.

Eerlijk productiviteit meten

Co-op gebruikt het labour management systeem van Manhattan Associates, leverancier van supply chain software. Dit systeem meet eveneens de productiviteit van orderpickers, maar dan ten opzichte van een normtijd die is berekend op basis van specifieke kenmerken van de pickopdracht. “Dit systeem houdt dus rekening met de dimensies en gewichten van de producten die moeten worden verzameld”, vertelt Morgan tijdens een paneldiscussie op Manhattan Exchange, het jaarlijkse congres voor klanten van Manhattan Associates.

Labour management kan niet alleen worden ingezet voor orderpicking, maar voor elke activiteit in het magazijn. Het systeem laat zien in welke activiteiten een medewerker wel en niet goed is. “Mensen hebben nu eenmaal verschillende competenties. Door die inzichtelijk te maken, kunnen we onze medewerkers optimaal inzetten. Dat heeft ook een positief effect op de mensen zelf”, aldus Morgan, wiens bedrijf over twaalf distributiecentra in het Verenigd Koninkrijk beschikt.

Inzicht in verspilling

Adidas beschikt over zestien distributiecentra, maar dan verspreid over de hele wereld. De sportkledinggigant gebruikt eveneens labour management, maar niet op elke locatie op dezelfde manier. “Dat heeft te maken met de cultuur in een land, met de privacywetgeving, met de vakbonden en de ondernemingsraad. In sommige landen meten we de productiviteit op detailniveau, in andere landen alleen op teamniveau”, vertelt Michael Bode, vice president distribution solutions bij Adidas.

Meer nog dan een tool om mensen efficiënter in te zetten is labour management een tool voor continuous improvement. Althans voor Adidas, dat de lean-filosofie aanhangt. “Het systeem maakt de processen in het warehouse transparant. Het laat zien waar verspilling optreedt en waar dus kansen bestaan om processen efficiënter in te richten. Als goederenontvangst in ons distributiecentrum in Hong Kong efficiënter verloopt dan in Osnabrück, is dat aanleiding voor nader onderzoek en het startpunt voor een discussie”, aldus Bode.

Werk aangenamer maken

Belangrijk is om medewerkers niet tegen het hoofd te stoten bij invoering van labour management. “Aandacht voor verandermanagement is vereist. Neem de medewerkers bij de hand als labour management wordt ingevoerd”, stelt Bode, die benadrukt dat mensen eerlijk moeten worden behandeld. Zeker in dit tijdperk waarin mensen steeds moeilijker te krijgen zijn. “Het gaat er niet om slecht presterende mensen te ontslaan of hun het leven onmogelijk te maken door ze op te jagen.”

Sterker nog, labour management kan helpen om het werk in magazijnen aangenamer te maken. “Mensen krijgen inzicht in hun prestaties en in hun vooruitgang. Wij kunnen zien op welke punten ze extra training nodig hebben. Dat biedt mensen dus ook de gelegenheid om zichzelf verder te ontwikkelen”, aldus Bode, die met name de rol van supervisors belangrijk acht. “Die moet zijn mensen niet voortdurend met cijfers om de oren slaan. We moeten de informatie niet misbruiken. Dat zou ‘killing’ zijn.”

Gerelateerde artikelen