Labo L-iTL ontwikkelt logistieke oplossingen die nog niet eerder zijn bedacht

Logistiekprofs op 24 oktober 2019 | 4 minuten leestijd

Bij welke schaalbare en gebruiksvriendelijke machines is de middelgrote e-commerce ondernemer gebaat? Met die vraag houdt onderzoeksgroep L-iTL van KU Leuven zich bezig. De afgelopen jaren heeft dat al verschillende concrete prototypes opgeleverd, van elektrische cargofietsen tot een ‘hybride carrouselsysteem’ voor in het magazijn. Een interview met Marc Juwet, hoogleraar machinebouw en oprichter van L-iTL (Lab voor innovatieve Logistieke Technologie), in aanloop naar zijn lezing op Logistica.

Er wordt in de logistieke sector veel onderzoek gedaan het softwarevlak: van routeplanning tot magazijnoptimalisatie. Maar op het gebied van machinerie gebeurt er relatief weinig, buiten de bedrijven die bezig zijn met de ontwikkeling van een specifiek product zoals drones. “Er mist overkoepelend onderzoek, terwijl er juist in een groeiende sector als e-commerce veel vraag is naar nieuwe, betaalbare apparatuur waarvan de toegevoegde waarde duidelijk is”, zegt Juwet over het idee achter het lab voor innovatieve logistieke technologie.

Waarom de focus op de middelgrote e-commerce ondernemer? “De grote bedrijven worden al volop bediend. Ze laten hele distributiecentra inrichten door andere grote spelers. Voor bedrijven die grote budgetten niet hebben en toch willen groeien, is er volgens mij nog veel winst te behalen.”

Robuuste AGV

De onderzoeksgroep houdt zich bezig met machinerie voor vier verschillende facetten in e-fulfilment: automatische magazijnen, intern transport, verpakken en de belevering van eindklanten (de last mile).

Zo werkt het aan het robuuster maken van AGV’s, zodat ze bijvoorbeeld niet tilt slaan bij een ongelijke vloer. En aan een verpakkingssysteem dat – anders dan de huidige aanbieders – de opvulvlokken rondom het product plaatst. “Wanneer een magazijnmedewerker deze beschermvlokken handmatig in de doos doet, worden ze vaak niet aan de onderkant geplaatst. Dit zorgt voor schade aan het product.”

Hybride magazijnoplossing

Daarnaast ontwikkelt L-iTL een hybride magazijnoplossing waarbij verticaal transport wordt geautomatiseerd en horizontaal transport door de mens wordt verzorgd. “Ons idee is: verticaal transport van personen is duur. Daarom automatiseren we dat deel. De oplossing die we bouwen werkt met carrousels, die bakken met producten verticaal vervoeren. De picker pickt ze en de AGV of de magazijnmedewerker brengt ze naar het verpakkingsstation.” Eén van de grote voordelen van deze oplossing zit hem volgens Juwet in het formaat. “Dit is een zeer compacte oplossing met een hoge intensiteit. Voor bedrijven die groeien is plaatsgebrek dikwijls een probleem. Deze hybride oplossing kan van 5 tot 30 meter hoog worden gebouwd en volledig worden volgepropt met producten.”

Neutraal advies

Producten en systemen die af zijn, worden door L-iTL gepatenteerd en op de markt gebracht. Ze zijn dan direct beschikbaar voor ondernemers die willen automatiseren. Toch adviseert Juwet hen om niet over één nacht ijs te gaan bij de keuze voor nieuw materieel. “Dat is een van de grote problemen voor bedrijven die niet bekend zijn met machinebouw maar wel machines kopen. Ze gaan langs bij verschillende verkopers om advies in te winnen. Die gaan natuurlijk hun eigen systemen aanbieden. Als niet-specialist is het moeilijk om daar wegwijs in te worden. Vraag daarom om neutraal advies.”

Seminar Logistica

Tijdens vakbeurs Logistica geeft Marc Juwet in samenwerking met zijn collega’s ing. W. Nica en P. Vanhauwermeiren de seminar ‘Logistieke oplossingen voor middelgrote e-commerce ondernemers’. Bezoekers van deze seminar krijgen inzicht in machines die binnenkort op de markt komen en praktische handvatten om hun groeiende onderneming te ondersteunen.

Inschrijven voor deze seminar kan hier.

Logistica vindt plaats van 5 tot en met 7 november in de Jaarbeurs te Utrecht. Meer informatie over het programma of direct registreren voor de beurs? Ga naar de website van Logistica.