Kunnen pakketbezorgers en webwinkels de lockdown aan?
Coronacrisis 15.12.2020 | Branchenieuws

Kunnen pakketbezorgers en webwinkels de lockdown aan?

Webwinkels en pakketdiensten hebben amper tijd om op adem te komen na Black Friday en Sinterklaasavond. Door de sluiting van niet-essentiele winkels moeten consumenten hun aankopen online doen. Zijn de diensten daarvoor toegerust?

Webwinkels en pakketbezorgers verbraken in aanloop naar Sinterklaasavond record na record. PostNL bereikte met meer dan 1 miljoen pakketjes per dag zijn maximumcapaciteit en kon bij enkele webwinkels bestellingen niet ophalen. Verkopers voelden zich genoodzaakt aanvullende pakketdiensten in te zetten. 

Vorige week lag de marktleider in pakketbezorging naar eigen zeggen weer op schema. Carlos Mendes Aguiar, commercieel directeur pakketten Benelux bij PostNL, tegenover Twinkle.nl: "Op dit moment zijn wij in staat om alle pakjes op te halen. Na Sinterklaas gaan de meeste mensen aan Kerst denken en dan heb je bijna drie weken om bestellingen te doen. Dus je merkt dat dat gefaseerd gebeurt."

Sluiting niet-essentiële winkels

Ten tijde van het interview voorzag PostNL nog niet dat het kabinet op maandag de sluiting van alle niet-essentiële winkels zou aankondigen. Alleen supermarkten en apotheken blijven open. Webwinkels en pakketbezorgers moeten die sluiting naar verwachting opvangen.  

De pakketbedrijven zetten zich gisteren al schrap voor verschillende scenario's. DPD stelde dat er rekening is gehouden met de drukte door de inzet van extra personeel en nieuwe sorteercentra. Ook PostNL heeft al zo'n 1.000 extra bezorgers de weg op gestuurd. Het bedrijf liet wel weten dat er een grens zit aan wat het aankan. Al wilde het niet zeggen waar die grens ligt. 

Tegenover RTL Z meldde bol.com gisteren in overleg te zijn met de bezorgdiensten over de gang van zaken. De maatregelen lijken de drukte in een toch al drukke periode te vergroten. "We zien vandaag al meer bestellingen dan we hadden verwacht", aldus een woordvoerder. 

Pakketbezorgers uitgeput

Pakketbezorgers zitten niet op extra drukte te wachten, blijkt uit een rondgang van RTL Z. Veel chauffeurs zijn bekaf. Waar bezorgers normaliter 110 bestellingen per dag bezorgen, zijn dat er nu 230. PostNL zou willen dat koeriers minimaal 24 pakketjes per uur bezorgen. "Mijn partner en ik springen op dit moment bij om de bezorgers te ontlasten. We werken ons een slag in de rondte", zegt een onderaannemer. "Wordt het nog drukker met bestellingen dan kunnen we onze borst natmaken."

Op korte termijn extra capaciteit inschakelen is voor onderaannemers waar PostNL mee werkt, niet mogelijk. Voor ze de weg op kunnen moeten nieuwe chauffeurs een toets van PostNL halen en een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) overleggen. "Je bent zo twee weken verder."

Ruud Wassenaar, voorzitter van de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD), denkt dat webshops en de logistiek niet zijn toegerust op de harde lockdown. "Webshops raken door hun voorraden heen, transportcapaciteit is beperkt en sorteermachines kunnen maar een bepaald aantal pakketten aan. En het logistieke systeem is zo sterk als de zwakste schakel.” 

Hogere tarieven

BVPD kondigde vorige week al aan dat het naar de rechter wil stappen voor hogere tarieven. Terwijl PostNL de kosten die het rekent aan webshops heeft verhoogd, zijn de tarieven voor bezorgers omlaag gegaan. "Terwijl wij ook meer kosten hebben", zegt Wassenaar tegen de NOS. "Wij hebben ook extra mensen en bussen nodig. Maar PostNL doet alsof als de omzet omhooggaat, de winst dat ook doet. Dat is natuurlijk niet zo."

PostNL legt uit dat er per pakketje minder wordt betaald, omdat de efficiëntie van bezorgers het afgelopen jaren erg omhoog is gegaan. Er kunnen nu meer pakketten in één straat worden bezorgd en mensen zijn vaker thuis om hun bestelling in ontvangst te nemen. Daar moeten de tarieven op worden aangepast, aldus de marktleider. 

Afbeelding: fokke baarssen / Shutterstock.com

Plaats een reactie (0)

Reageren