Kilometerheffing voor vrachtverkeer op komst, ‘onverteerbaar’ voor TLN

Logistiekprofs op 11 oktober 2017 | 3 minuten leestijd

Nederland krijgt ‘zo spoedig mogelijk’ een kilometerheffing op vrachtwagens. Dat staat in het regeerakkoord van de nieuwe coalitiepartijen. Het plan is een doorn in het oog voor Transport en Logistiek Nederland. 

Door de inkomsten uit de kilometerheffing kan de motorrijtuigenbelasting op vrachtwagens worden verlaagd. “Dat klinkt positief, maar uiteindelijk halen ze het eerst ook weer bij ons weg”, zegt Arthur van Dijk, voorzitter van TLN, tegenover BNR Nieuwsradio. 

Geen verbetering in mobiliteit en klimaat

De kilometerheffing wordt in het regeerakkoord genoemd onder de thema’s ‘mobiliteit’ en ‘klimaat’. Van Dijk verwacht dat de mobiliteit er door de heffing niet op vooruit zal gaan. “Er rijden 130.000 vrachtwagens in Nederland, maar acht miljoen auto’s. Wij geloven absoluut niet dat de mobiliteit dan gaat stijgen. Dan moet je bij de personenauto’s zijn.

De branchevereniging verwacht dat de heffing ook geen positief effect zal hebben op het klimaat. De transportbranche zou 80 procent van de kilometers op Euro 5 en 6 rijden, de schoonste motoren die er op dit moment zijn. “Euro 7 bestaat niet. Dus ook op dat gebied verwachten wij niet dat het enig effect heeft.” Van Dijk meent dat een eventuele kilometerheffing voor al het verkeer moet gelden. Zo zou de regering mensen kunnen stimuleren om niet in de spits te gaan rijden. 

Verschuiving naar minder grote voertuigen

“TLN ziet daarnaast nu al een groeiende ontwikkeling naar goederenvervoer met kleinere vrachtwagens of bestelauto’s. Deze categorie valt straks niet onder de kilometerheffing. De verwachting is dan ook dat de verschuiving van vrachtwagens naar minder grote voertuigen met de invoering van kilometerheffing sneller door zal zetten.” 

Over andere plannen in het regeerakkoord is TLN wel te spreken, bijvoorbeeld over de investeringen in infrastructuur (2 miljard euro voor drie jaar en een structurele 100 miljoen). Zo wordt er geïnvesteerd in de A4, A7, A15 in de Randstad en de verkeersaders van en naar het zuiden, oosten en noorden (A1, A2, A12, A28 en A58). 

TLN wil met kabinet om tafel

TLN ziet diverse positieve zaken in het Regeerakkoord, maar de algehele balans slaat om naar een negatieve beoordeling. De invoering van een kilometerheffing als mobiliteitsinstrument alleen voor vrachtauto is onverteerbaar voor de branchevereniging. “Het is slechts feitelijk uit te leggen als een harde lastenverzwaring, zonder dat er iets positiefs op vlak van filebestrijding in de praktijk tegenover staat. Op het gebied van verduurzaming is het onduidelijk hoeveel de sector terug ziet van de lastenverhoging.” Van Dijk zegt op korte termijn een uitnodiging van het kabinet te verwachten om over de lastenverhoging te spreken.  

Redactie LogistiekProfs