​Jungheinrich maakt heftruck delen mogelijk

Logistiekprofs op 1 februari 2018 | 3 minuten leestijd

Met name in grote steden zijn ze al een vertrouwd gezicht: deelauto’s. In het Verenigd Koninkrijk heeft Jungheinrich onderzocht of het concept achter de deelauto ook vertaald kan worden naar de mobiel intern transportmarkt. Het resultaat is een nieuw verhuurconcept – ondersteund door een app – onder de de naam Power Buy the Hour. Het delen van een heftruck met de buren is nog maar een kleine stap.

Voordat het nieuwe concept is ontwikkeld, heeft Jungheinrich in het Verenigd Koninkrijk uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoefte van klanten aan huurtrucks. De belangrijkste conclusie was dat de huidige ‘van 9 tot 5’ aanpak bij kortetermijnverhuur niet meer past in deze tijd, waarin operaties 24 uur per dag en 7 dagen per week doorgaan. Maar liefst 61 procent van de 300 ondervraagden deelde die mening. Een meerderheid verwacht bovendien er baat bij te hebben als de huurtrucks sneller zouden worden geleverd. En 21 procent stelt dat de betaalmodellen niet meer aansluiten op hun behoefte.

Met deze uitkomsten in het achterhoofd heeft Jungheinrich een nieuw verhuurconcept ontwikkeld waarbij klanten per uur afrekenen. Ze kunnen kiezen uit verschillende pakketten 600, 800, 1000 of 1200 uren en een looptijd van minimaal twaalf maanden. Blijkt gedurende het jaar dat ze meer uren nodig hebben? Dan kunnen extra uren inkopen of overstappen naar een ander pakket. Neil Warren, directeur verhuur bij Jungheinrich UK: “Sommige bedrijven gebruiken een huurtruck misschien maar twee of drie uur per dag. Dit model is voor hen veel interessanter. Ze krijgen nu elke maand een factuur voor het aantal uren dat ze hebben verbruikt.”

Deelheftruck

Met het verhuurconcept is een nieuwe app ontwikkeld, die op elk moment inzicht geeft in de status van huurtrucks. Klanten kunnen zien op welke locatie op welk moment een huurtruck is ingezet. Als een onbevoegde medewerker op een ongebruikelijk tijdstip met de truck gaat rijden, geeft de app een signaal af. Elke maand kunnen klanten een pdf ontvangen met informatie over het gebruik van de trucks. “De focus ligt nu op verbrandingstrucks, maar uiteindelijk willen we dit concept voor alle trucks toepassen”, vertelt Warren.

Met dit concept en met de app is het nog maar een kleine stap naar een deelheftruck. “Stel dat twee bedriiven naast elkaar elk maar een paar uur per dag een heftruck nodig hebben. Waarom zouden ze die truck niet kunnen delen? Of denk aan luchthavens, waar veel kleine bedrijven wachten tot ze aan de slag mogen. Wij zouden daar een onbemand ‘heftruckstation’ kunnen neerzetten waar meerdere trucks klaar staan. De gebruiker hoeft alleen maar zijn huurpas te ‘swipen’ en de truck van zijn voorkeur wordt automatisch vrijgegeven. Wij weten wie de truck meeneemt en sturen aan het eind van de maand een factuur”, aldus Warren. Power Buy The Hour draait al in het Verenigd Koninkrijk en wordt in het tweede kwartaal ook in Polen geïntroduceerd. Daarna volgt uitrol naar andere landen.

Gerelateerde artikelen