Jungheinrich digitaliseert zijn heftrucks

Logistiekprofs op 4 februari 2019 | 4 minuten leestijd

Met ingang van dit jaar voorziet Jungheinrich alle nieuwe hef- en magazijntrucks standaard van telematicasystemen. Gebruikers krijgen gratis de beschikking over tools waarmee ze inzicht krijgen in hun vloot en de bezetting van de verschillende machines. De stroom data die de telematicasystemen opleveren, effenen het pad voor predictief onderhoud.

Jungheinrich verkoopt duizenden trucks per jaar, maar beschikt niet over de data van al die machines. “Als we die data wel hebben, kunnen we onze onderhoudsmonteurs met de juiste voorbereiding en de juiste onderdelen op pad sturen”, zegt Uwe Kolk, chief information officer van Jungheinrich op een persbijeenkomst. “Op basis van data kunnen we nieuwe servicemodellen ontwikkelen die leiden tot minder stilstand van machines. Denk aan predictief onderhoud. Als we voortdurend data van alle machines verzamelen, kunnen we zien welke trucks ‘ziek’ dreigen te worden. Dan kunnen we vroegtijdig ingrijpen. Don’t call us, we call you.”

Jungheinrich heeft een samenwerking gesloten met ID Systems, een Amerikaanse specialist met 25 jaar ervaring in fleet management. Klanten krijgen komend jaar daardoor toegang tot een uitgebreid merkonafhankelijk fleet management systeem. Daarnaast wordt ook het batterij management en het energie management systeem vernieuwd. Met andere woorden: niet alleen de trucks, maar ook de batterijen en batterijladers worden digitaal volledig ontsloten. Dat moet leiden tot een efficiëntere inzet en langere levensduur, zowel van de truck als de batterij.

Aantal draaiuren

Eén van de gratis diensten die Jungheinrich aanbiedt, is een voorspelling van het aantal draaiuren. Wat is bij afloop van het leasecontract het totale aantal draaiuren als de truck ingezet blijft worden zoals nu? “Gebruikers zien per truck hoeveel ze moeten bijbetalen als het aantal draaiuren het maximum overschrijdt of hoeveel ze terugkrijgen. Dat inzicht stelt hen in staat om de trucks gelijkmatig in te zetten en de meerkosten te minimaliseren”, stelt Kolk. “Daarnaast biedt het fleet management systeem een overzicht van de vloot per vestiging en inzicht van de totale operationele kosten per truck. Zijn dat alleen onderhoudskosten of ook reparatiekosten?”

De beheerder van de heftruckvloot kan zelf alerts instellen. “Als één truck kapot is, is dat misschien niet zo erg. Maar als er twee tegelijk stil staan, levert dat misschien direct problemen op. In dat geval kan het systeem waarschuwen”, vertelt Kolk. “Ook kunnen we instellen welke chauffeur op welke truck mag rijden en voor welke chauffeurs een lagere maximum snelheid geldt. Maar we laten ook zien welke chauffeur een nieuw certificaat nodig heeft.”

Digitale hulpmiddelen

Chauffeurs zelf krijgen eveneens steeds meer digitale hulpmiddelen tot hun beschikking. De allernieuwe compacte stapelaar ERC 216zi – 17 centimeter korter dankzij de geïntegreerde lithiumbatterij – is uitgerust met operationCONTROL: een systeem dat voortdurend de belasting van de truck berekent. Is de belasting niet in overeenstemming met het laaddiagram, dan wordt het display rood. En alsof dat nog niet genoeg is, klinkt ook een akoestisch signaal en gaat het stuur trillen.

Een andere voorziening is positionCONTROL: een systeem waarmee standaard hefhoogtes kunnen worden ingeprogrammeerd. Met een druk op een knop zoekt de stapelaar zelf de gekozen hefhoogte op. addedVIEW is tenslotten een camerasysteem met vier camera’s, waarvan de beelden door beeldherkenningssoftware razendsnel aaneen worden gesmeed tot een 360-graden beeld rondom de machine.

Gerelateerde artikelen