Jong Logistiek Talent maakt zich op voor finaledag

06.03.2017 | Branchenieuws | 1041 keer bekeken
Jong Logistiek Talent maakt zich op voor finaledag

Drie talenten met drie verschillende wapenfeiten: Luc de Jong boekte een forse productiviteitsstijging, Fleur Straathof zette in op ketensamenwerking en Jan Minnee ging aan de slag met het groeiende retourprobleem. De logistiekelingen hebben één ding met elkaar gemeen: ze maken op 30 maart kans op de titel Jong Logistiek Talent. Wie zijn deze talenten en hoe schatten ze hun kansen tijdens de finale in? 

'Ik ben er het meest trots op dat we nu als team samenwerken met de klant.' 

Luc de Jong (25) werd door zijn werkgever CEVA Logistics naar voren geschoven om mee te doen met de verkiezing Jong Logistiek Talent. Hij werkt als operations manager bij de logistieke dienstverlener en houdt zich in die functie bezig met een Japanse kledingklant: Uniqlo. “De kleding van dit merk wordt vanuit ons magazijn naar de rest van Europa verstuurd. Ik ben verantwoordelijk voor alle activiteiten in het magazijn, van  de ingaande tot de uitgaande kant.”

Toen De Jong bij zijn klant begon was er sprake van een instabiele operatie. Aan hem de taak om de situatie weer stabiel te maken. En dat lukte. Het leverde een productiviteitsstijging op van 23 procent en een winstgevend contract. Uniqlo tekende daarop een nieuw driejarig contract. Ook vandaag de dag is de Jong nog altijd bezig met het vinden van de balans tussen de wensen van de klant, van het management en van het team. Dat maakt hem naar eigen zeggen een game changer. “Ik ben er het meest trots op dat we nu als team samenwerken met de klant. Dat heb ik deels kunnen bereiken door altijd samen met iedereen op de werkvloer tot een besluit te komen. Ik houd er niet van om dingen naar beneden door te drukken.” Dit kreeg De Jong al mee in zijn vorige functie als lean agent. “Als lean agent moet je je team betrekken. Je kan het niet opleggen. Ik denk dat ik daar nu als leidinggevende de vruchten van pluk.”

Volgens De Jong is dat nog geen vanzelfsprekende mindset in de logistiek. “De sector is van oudsher vrij hiërarchisch: als de managementtop zegt dat je naar links moet, ga je naar links. Terwijl je medewerkers veel enthousiaster maakt als je ze mee laat denken. Al hebben ze maar één zin gezegd, je merkt het verschil.”  

De Jong schat in dat hij tijdens de finale op 30 maart een goede kans maakt. “Het leuke is dat we alle drie iets anders doen. Jan is ook leidinggevende, maar natuurlijk op een hele andere manier. Fleur zit meer aan de kwaliteitskant. Daardoor is het moeilijk te zeggen wie er een streepje voor heeft en wie juist niet.” Mocht De Jong op 30 maart de verkiezing Jong Logistiek Talent winnen, dan is hij niet het eerste talent van CEVA Logistics dat er met de prijs vandoor gaat. In 2015 won Contract Manager Mario Wopereis de verkiezing. 

'Bedrijven doen nog maar weinig met ketensamenwerking, terwijl je daar hele loyale klanten en leveranciers door krijgt.' 

Fleur Straathof (26) was direct enthousiast toen zij werd benaderd voor deelname aan Jong Logistiek Talent. Het thema Game Changers in de logistiek paste haar naar eigen zeggen als een jas.

Straathof werkte ten tijde van de nominatie als Senior Quality Ensurance Engineer bij Vanderlande. In die functie was ze verantwoordelijk voor de kwaliteit van de producten die door leveranciers geleverd werden. Samen met hen onderzocht ze welke processen er geoptimaliseerd konden worden. “Ik heb me in deze rol veel gefocust op ketensamenwerking. Een voorbeeld hiervan is een project waarbij één van de leveranciers van Vanderlande een monopolie positie genoot. De eindklant was hierdoor erg afhankelijk van die leverancier.” Samen met de klant zocht Straathof naar een nieuwe leverancier, die ze uiteindelijk vonden in Noord-Amerika. “Die leverancier had echter nog een beperkte kennis van het product en zijn processen niet op orde. We zijn de processen bij deze leverancier gaan evalueren om er zo voor te zorgen dat ze sneller, goedkoper en betere kwaliteit konden leveren.” Dat leverde Vanderlande uiteindelijk een betrouwbare leverancier en een tevreden klant op. Opvallend is dat deze klant sinds dit project bereid is om informatie met Vanderlande te delen. “Wij gebruiken zijn systemen om testen uit te voeren”, aldus Straathof.  
 
Tijdens het proces kreeg de finalist het volste vertrouwen van haar werkgever. “Toen ik met dit project begon, werkte ik nog niet zo lang bij Vanderlande. Het is een bedrijf waarin je wordt gestimuleerd om de mogelijkheden die je ziet, in uitvoering te brengen. Het was fijn om mensen achter me te hebben staan die erin geloofden dat ik het kon.”

In februari wisselde Straathof bij Vanderlande van functie. Als projectleider New Product Introductions ontwikkelt ze de supply chain van nieuwe producten die door Research & Development bedacht zijn. “Het verbeteren van de supply chains was al een grote uitdaging, maar het opzetten van een volledig nieuwe supply chain een nog grotere. Je begint aan zo’n proces met helemaal niets. Je moet met heel veel mensen binnen de organisatie samenwerken om tot het beste resultaat te komen.”

Tijdens de finaledag op 30 maart hoopt het talent onderscheid te maken met haar focus op ketensamenwerking. “Daar doen bedrijven nog maar weinig mee, omdat ze bang zijn dat de informatie daardoor openbaar wordt. Maar ik heb de afgelopen jaren juist gemerkt dat je met ketensamenwerking hele loyale leveranciers en klanten krijgt.”


'Met name de verbeterslagen die er nog te maken zijn fascineren me.
Webwinkels worstelen sinds jaar en dag met het grote aantal retouren dat zij moeten verwerken. Jan Minnee (29) besloot van dat groeiende probleem zijn werk te maken. Anderhalf jaar geleden startte hij samen met 2 compagnons Retourplaza, een webwinkel die teruggestuurde producten en restvoorraden een tweede kans geeft door ze opnieuw, met korting, aan te bieden. Inmiddels werken er zo’n tien mensen bij de startup, exclusief een zestal medewerkers van partner PostNL en het IT-bedrijf dat het software platform van de startup helpt ontwikkelen. Verwacht wordt dat Retourplaza voor het eind van het jaar meer dan 20.000 producten behandeld heeft.

Minnee had eigenlijk nog maar weinig ervaring in de logistiek, maar noemt de sector ‘bijzonder interessant’. “Met name de verbeterslagen die er nog te maken zijn fascineren me. De e-commerce sector is nog niet zo heel oud, maar groeit krankzinnig snel. Het oplossen van problemen rond retouren en de omvang ervan zijn erg uitdagend.” Dat viel op bij branchegenoten. Door een journalist van EVO werd Minnee benaderd om mee te doen in de race om te titel Jong Logistiek Talent. Hij besloot zijn bescheidenheid overboord te gooien en deel te nemen. “Omdat we zo kort bestaan, zijn we nog vrij onbekend in de logistieke sector. Het is goed om via dit podium met de sector in contact te komen.”

De groei die Retourplaza het afgelopen jaar doormaakte noemt Minnee ‘best lastig’. “Je bent ineens bezig met hele andere vraagstukken. In de beginfase focus je je op het vormgeven van de website en de kleur van de stickers. Nu ben ik medewerkers aan het coachen en de structuur van het bedrijf aan het optimaliseren.” Retourplaza profiteert ervan dat alle processen al in een vroeg stadium zijn vastgelegd. “Bij het opzetten van Retourplaza hebben we al onze processen in handleidingen en visuele flows gezet. Daardoor hebben we heel makkelijk kunnen terughalen welke stappen we willen automatiseren. Nu we versnellen plukken we daar de vruchten van. We kunnen die flows er elke keer weer bij pakken. Daardoor is de groei beheerst en gaat het eigenlijk heel goed.”

Tijdens zijn pitch op de finaledag hoopt Minnee het aanwezige publiek te inspireren. “Ik wil de jury en de bezoekers laten zien dat als je een probleem of ideeën hebt, dat niets onoverkomelijk is. Er is altijd ruimte voor verbetering en die kansen mag je grijpen. En ik wil natuurlijk overbrengen hoe tof het eigenlijk is wat we doen!”

Aanwezig zijn op de finaledag van JLT en LMVHJ? Dat kan! Inschrijven kan hier.

Redactie LogistiekProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren