JLN wil jonge logistici prikkelen om buiten de kaders te denken

Logistiekprofs op 5 oktober 2017 | 3 minuten leestijd

Niet alleen je werk goed doen, maar ook buiten de huidige kaders denken en je prestaties met de buitenwereld delen. Die taak ligt er voor jonge logistici. Jong Logistiek Nederland (JLN) wil met het jaarcongres ‘Stepping out the logistics box’ jonge logistiekelingen inspireren om ook op andere manieren naar de logistiek te kijken.

Aanstaande zaterdag 7 oktober vindt het jaarcongres van JLN plaats in het Drijvend Paviljoen in Rotterdam. Net als het thema is ook het programma van het jaarcongres ‘out of the box’, stelt TLN-voorzitter Stefan Kleijngeld. “We willen logistici prikkelen met vernieuwende processen. Alle sprekers passen bij het thema. Bart Lammers lanceert deze week zijn managementboek in verhalende vorm. We hebben hem gevraagd voor een college tour setting, waarbij het publiek hem vragen kan stellen. Een andere spreker is Hans Dijkhuis, inkoopdirecteur bij ASML. Vanuit een inkoopperspectief kijkt hij heel anders naar de logistiek. Dijkhuis komt vertellen over innoveren met samen leveranciers. Hij erkent een aantal valkuilen in dat proces en deelt deze met ons.” Voor zijn werk in de luchtvracht logistiek moet Tony de Wolf, key accountmanager bij National Air Cargo, dagelijks ‘out of the box’ denken. “Hij houdt zich bezig met het vervoer van olifanten, treinstellen, maar ook van human remains”, licht Kleijngeld toe.

Ook e-commerce wordt tijdens het jaarcongres behandeld. Jan Minnee vertelt hoe hij met zijn bedrijf Retourplaza retouren een tweede kans geeft en zo de supply chain cirkel rond maakt. Opvallend is de keuze voor Albert Heijn Online in het programma. Bij congressen wordt immers vaak gekozen voor sprekers van Coolblue, Bol.com en Picnic. “Het leuke van Albert Heijn Online is dat zij al in 1989 zijn begonnen met het bezorgen van boodschappen. Coen Schlüter vertelt welke troeven de supermarkt achter de hand heeft om te concurreren met bijvoorbeeld Picnic.”

JLN hoopt op het jaarcongres verschillende doelgroepen aan te trekken. “Naast de logistieke studenten en de young professionals komen er ook veel mensen vanuit een branchevreemde hoek. Dat is precies wat we willen bereiken.”

Professionalisering en samenwerking

Kleingeld werd recentelijk benoemd tot voorzitter van JLN, het platform voor logistiek georiënteerde hbo- en wo-studenten en afgestudeerden. Onder zijn leiding wil de vereniging verder professionaliseren. “We zijn van een kleine partij met een passie uitgegroeid tot een grotere speler die professionaliteit uitstraalt. Maar er liggen nog genoeg kansen. We willen de schakel zijn tussen het onderwijs, de overheid en het bedrijfsleven.” Kleijngeld stelt meer aansluiting te willen zoeken bij young professionals en wo’ers. “Daarvoor sluiten we samenwerkingen. Als bedrijf of studievereniging kan je bijvoorbeeld een lidmaatschap afnemen en zo een aantal mensen binnen je organisatie mee laten doen.” Ook met andere partijen mikt JLN op samenwerking. “We zijn in gesprek met Topsector Logistiek, Dinalog en TLN. Er worden heel veel zaken gedaan omtrent jongeren, maar we worden er niet aan getrokken. Bij VLM sluit ik al aan namens JLN. Dat willen we met Topsector Logistiek en Dinalog ook gaan doen. Ik wil niet op hun stoel gaan zitten, maar we moeten elkaar wel gaan versterken.” 

Aanmelden voor het jaarcongres van JLN kan hier