Interview: Zalando laat derden meeliften op bezorgnetwerk

09.04.2018 | Branchenieuws | 1009 keer bekeken
Interview: Zalando laat derden meeliften op bezorgnetwerk

Zalando stelt e-commerce partners in de gelegenheid om gebruik te maken van haar internationale bezorgnetwerk. In plaats van zelf bezorgpartners in de arm te nemen, kunnen merken of retailers meeliften op de Local Delivery Networks van Zalando. De reden achter deze stap: volume. “Hoe meer volume, hoe efficiënter wij en onze carrierpartners kunnen werken”, zegt Remko Bakker van Zalando in gesprek met LogistiekProfs.

De Duitse webwinkelreus werkt momenteel samen met zeventien verschillende bezorgpartners. Dat kunnen grote spelers zijn, zoals PostNL en DHL, maar ook kleinere partijen. Zo verzorgt Trunkrs sinds vorig jaar same day delivery voor Zalando in Amsterdam. Die versnippering is soms ingewikkeld, erkent Remko Bakker, Team Lead Business Development bij Logistics Platform Services Zalando. “Maar het is nodig. Er zijn grote verschillen tussen landen en regio’s. Nederland en Engeland lopen voorop in e-commerce, terwijl in Zuid-Europa same day delivery bijvoorbeeld nog ongebruikelijk is. In Italië is er nog sprake van cash on delivery: betaling aan de deur. Om daar goed op in te spelen, heb je partners nodig met kennis van de lokale markt.”

Volume voor premium services

Door de jaren heen hebben de banden met deze bezorgpartners zich ontwikkeld tot heuse netwerken. Zalando denkt dat het voor merken, retailers of webwinkels interessant kan zijn om gebruik te maken van die netwerken; wanneer zij bijvoorbeeld internationaal willen uitbreiden, of in bepaalde gebieden premium services als same day delivery willen aanbieden. Zij hoeven niet meer met de verschillende carriers te onderhandelen en profiteren van de volumes van Zalando. Het mes snijdt aan meerdere kanten, want ook Zalando heeft baat bij grotere volumes.  Bakker: “Om diensten als same day-, next day-, of wish day delivery rendabel te maken, heb je volume nodig, zowel wij als de carrier. Dat hopen we te realiseren door ons bezorgnetwerk open te stellen.”

Een laptop of een broek

De partijen die gebruik maken van Local Delivery Networks hoeven niet via Zalando te verkopen, wat wel de vereiste is voor de dienst Zalando Fulfillment Solutions. Dat hoeven dan ook niet per se partijen in kleding en schoenen te zijn. Bakker: “Het maakt niet uit of het om een laptop gaat, of om een broek. Al zit er natuurlijk wel een bepaald maximum aan het formaat dat onze carriers kunnen vervoeren.”

Focus op Duitsland

De dienst is inmiddels getest in Amsterdam en live in verschillende Duitse steden. “In 2018 richten we ons op uitbreiding in Duitsland. Er is vanuit Duitsland veel animo. In Nederland doen we het nog niet, maar het staat absoluut op onze radar. We willen het stap voor stap doen.”

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren