Insourcing versus outsourcing: 5 stellingen

Logistiekprofs op 13 november 2015 | 7 minuten leestijd

‘Outsourcing is per definitie goedkoper’ en ‘Insourcing zorgt voor betere processen’: deze en andere stellingen stonden centraal tijdens het debat over insourcing vs. outsourcing. Hans Groen, senior logistiek professional, en Robert van der Waal, director logistics operations (Samsung) bespraken met journalist Marcel te Lindert of verladers hun logistieke processen beter binnenshuis kunnen houden of aan logistiek dienstverleners moeten overlaten. 

Groen is één van de kennisprofs van LogistiekProfs en schreef onlangs een blog over outsourcing als supply chain strategie. Van der Waal maakte bij Samsung naam met zijn tegendraadse oplossing om te kiezen voor insourcing in logistiek. Het bedrijf koos er een aantal jaar geleden voor om de logistiek nog maar deels uit te besteden. 

Stelling 1 – Insourcing is een stap terug in de tijd
Van der Waal: “Ik ben het ermee eens dat we verschuiven naar een wereld waarin je steeds meer samen moet doen. We gaan richting een situatie waarin mensen ladingen en stromen delen. Maar dat betekent niet dat insourcing een stap terug in de tijd is. Als je de volumes hebt om je processen binnenshuis te houden, dan moet je vooral gaan insourcen. 

Hans Groen ziet in sommige gevallen juist dat er een verschuiving optreedt naar insourcing. “Bij bedrijven in de Verenigde Staten merkte ik dat er een aantal jaar geleden heel veel naar Azië werd ge-outsourced. Dat was puur gedreven door de kosten. Zij leverden vervolgens in op de kwaliteit. Daar komen bedrijven nu massaal op terug. Ze  maken de supply chain korter en halen alles weer naar huis.”  

Stelling 2 – Outsourcing is altijd goedkoper 
Van der Waal: “Dit is een broodje aap verhaal. Dat kan je eigenlijk op een bierviltje uitrekenen. Er zit zo een marge van 10 procent op wat je aan een logistiek dienstverlener betaalt. Deze kosten snijd je er allemaal uit als je je processen binnenshuis haalt. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je je processen onder controle hebt en weet wat je doet. 

Groen: “Ook deze stelling kenmerkt de klassieke gedachtengang van het verleden: alles moet goedkoper. Er werd te veel naar het kostenplaatje op de korte termijn gekeken, waardoor er al snel gekozen werd voor outsourcing. Mensen komen hier nu op terug. De kwaliteit en dienstverlening naar klanten toe wordt nu belangrijker dan alleen het kostenplaatje, waardoor ook insourcing weer aan terrein kan winnen.” 

Volgens Van der Waal kan outsourcing in sommige gevallen wel goedkoper zijn. “Het is belangrijk dat bedrijven goed kijken naar hun competenties. Zijn ze klein of middelgroot? Dan kan outsourcing een goede overweging zijn. Grote organisaties zouden het qua volumes vaak prima zelf aankunnen.” 

Tussen het publiek zit ook een logistiekeling van Brunotti, een bedrijf dat er onlangs voor koos om de logistiek te insourcen. “Eerder werkten we samen met een ldv’er. In tijden van groei groeide de logistiek dienstverlener maar al te graag met ons mee. Maar zodra het weer rustiger was, werden we streng aan het contract gehouden. Daarom besloten we het weer zelf te doen en zo de flexibiliteit te behouden. We wachten nog op het moment dat we het niet meer zelf aankunnen, maar tot nu toe gaat het goed.”

Stelling 3 – Insourcing zorgt per definitie voor betere processen
Al is het alleen maar vanwege de grotere betrokkenheid 
Volgens Groen is het zeker niet altijd zo dat logistiek dienstverleners onvoorzichtiger met processen omgaan. “In sommige gevallen werken verladers en logistiek dienstverleners al vanaf het begin samen. Zij bouwen het samen uit. Deze ldv’ers zijn heel betrokken bij de bedrijven. Ook zij willen ook schade voorkomen en zorgen dat de processen geoptimaliseerd worden. Het lastige is dat er op deze manier een bepaalde afhankelijkheid ontstaat, zeker vanuit de logistiek dienstverlener die met het bedrijf meegroeit. Dienstverleners en verladers willen nog wel eens behoorlijk in elkaar schuiven.”  

Van der Waal is het wel eens met deze stelling. “Het gokken met je eigen geld is toch anders dan het gokken met andermans geld. Als de mensen de pijn voelen bij het verlies van schade, dan gaan ze er anders mee om.” Van der Waal merkt op dat bij Samsung al na enkele maanden de schades significant verminderden. 

Stelling 4: Outsourcing is een efficiënt instrument om zwakke processen in de bedrijfsvoering te versterken. 
“Ïk denk niet dat het een oplossing is om je processen over de schutting te gooien als deze niet op orde zijn. Dan ben je de zwakste schakel”, aldus Groen. “Pas als je je processen op orde hebt, kan je besluiten wat je wel of niet wil outsourcen.” Van der Waal is het daarmee eens. “Mensen denken vaak dat ze kosten gaan besparen of hun processen significant gaan verbeteren. Belangrijk is dat je eerst je eigen processen onder de knie krijgt. Met outsourcen kan je vervolgens een extra stap maken, richting continuous improvement. 

Van der Waal merkt op dat logistiek dienstverleners het hier nog wel eens moeilijk mee hebben. Verladers verwachten namelijk dat ze alles over de schutting kunnen gooien als de processen niet goed lopen. “Die logistiek dienstverleners gaan deze klant natuurlijk niet weigeren. Maar dat betekent wel dat ze zeker een half jaar bezig zijn met puin ruimen.” 

Een onderwerp dat tijdens deze stelling aan bod komt, is het lange contract dat logistiek dienstverleners aanbieden. Robert van der Waal denkt dat het gunstig zou zijn als ldv’ers een éénjarig contract aan zouden bieden, in plaats van het standaard 3 of 5-jarige contract. Dan zou outsourcen een stuk aantrekkelijker zijn. Een logistiek dienstverlener in de zaal laat weten dat dat onmogelijk is. “De terugverdientijd van de implementatie is minstens drie jaar. Een éénjarig contract is niet rendabel.” Hans Groen denkt dat dat opgelost kan worden door een meer standaard pakket vanuit logistiek dienstverleners. “Dat wat de ldv’er de ene verlader aanbiedt, kan ook bij een andere verlader worden aangeboden. De terugverdientijd wordt dan over meerdere verladers verdeeld”, aldus Hans Groen. 

“We hebben nog nooit meegemaakt dat een klant precies hetzelfde wil”, wordt er vanuit de zaal gereageerd. “Als je een bepaald type pallet aanbiedt, willen ze weer iets anders. Het lijkt me onmogelijk dat een standaardpakket meerdere verladers bevalt.” 

Stelling 5: Als er eenmaal is gekozen voor outsourcing, is er geen weg meer terug
“Dat is inderdaad het lastige”, beaamt Van der Waal. “Als je eenmaal geoutsourced hebt, ben je de kennis kwijt. We hebben er heel veel tijd in gestoken om die kennis weer terug te krijgen. Daarom gebeurde het insourcen stap voor stap. Pas na een aantal jaar waren we er weer klaar voor.”

Ook een ldv’er in het publiek merkt dat verladers er niet snel voor kiezen om weer te gaan insourcen.“De partijen die ons verlaten zijn over het algemeen partijen die weer naar een andere dienstverlener gaan. Dat zijn geen partijen die weer gaan insourcen.” 

Het debat wordt afgesloten met een gezamenlijke tip: Of je nu kiest voor insourcing of outsourcing, check regelmatig of de keuze nog altijd juist is. 

Redactie LogistiekProfs