​Innoveren in de logistiek: zo doe je dat

Logistiekprofs op 19 februari 2018 | 2 minuten leestijd

“De logistiek heeft geen schapen nodig, maar rebellen.” Daarmee schudt Tony Bosma de aanwezigen wakker tijdens de Logistiekdag in Tilburg. Volgens de futurist moeten logistiekelingen zich bezighouden met het overbodig maken van de traditionele logistiek.

De huidige ontwikkelingen in de logistiek vragen om een vooruitstrevende houding van de sector, meent Bosma. Daarbij zoomt de futurist niet alleen in op technologische ontwikkelingen, maar ook door de impact die de sector heeft op onze leefomgeving. Zo zorgt de gehele transportsector voor 7 procent van de totale uitstoot van broeikassen in de wereld. Door de groei van de sector zal de uitstoot tot 2050 toenemen met een factor 3,9.  “Hoe kunnen we dat nog aan onszelf verkopen?”, vraagt Bosma zich af.

En hoewel bedrijven op kleine schaal echt wel bezig zijn met innoveren, is het niet voldoende. Als voorbeeld noemt de trendwatcher elektrisch rijden: in 2017 zijn er 90.000 nieuwe bestelbusjes gekocht, waarvan minder dan 1 procent elektrisch is. Bosma: “De sector moet een flinke sprong voorwaarts maken.”

Goede, innovatieve voorbeelden zijn er ook, stelt de futurist. Parcify, Stockspots, iShare, OpenTripModel, Mobotiq, Shyp, Cargomatic; het zijn allemaal bedrijven of initiatieven die inspelen op de veranderende wereld. “Die initiatieven hebben iets belangrijks gemeen: ze zijn niet alleen bezig met goedkoper, groter of sneller, maar met slimmer, verantwoordelijk, verstorend en samen.”

Een dergelijke filosofie kan de sector een hoop opleveren. Onderzoek van PWC laat zien dat de deeleconomie tegen 2020 zorgt voor 20 miljoen minder lege kilometers. Bovendien kunnen deelauto’s het aantal op de auto’s op de weg met 75 procent verminderen, becijferde het MIT.Toch zien bedrijven dergelijke technologieën en ontwikkelingen vaak nog als bedrieging.Om te kunnen voorsorteren voor een veranderende wereld, dienen bedrijven zich juist aan de volgende eigenschappen te houden:

  • wees extreem omgevingssensitief;
  • doorbreek aannames en regels;
  • ga uit van gedeelde risico’s, gezamenlijke transitie;
  • denk en handel vanuit verbinding, in plaats van afbakening.

“Het pad tot succes is open te staan voor het andere en niet dicht te slaan door het bestaande”, besluit Bosma. 

Gerelateerde artikelen