ING: Gouden jaren logistiek voorbij

Logistiekprofs op 19 september 2016 | 2 minuten leestijd

De volumegroei in de transport en logistiek zet door, maar de ergste groeispurt is voorbij. Dat voorspelt het ING Economisch Bureau. De binnenlandse logistiek staat er goed voor, maar de internationale vraag naar transport- en logistiek ontwikkelt zich minder royaal.

Het ING Economisch bureau verwacht dat de vraag vanuit opdrachtgevers in 2016 en 2017 met gemiddeld 1,8 procent zal stijgen. Dat is vooral toe te schrijven aan de opbloeiende Nederlandse economie. Het wegtransport zal profiteren van de aantrekkende bouwproductie en toenemende consumentenbestedingen. Wel blijft in een groot deel van de sector de omzetgroei achter.

Ook de internationale vraag naar transport- en logistiek groeit minder hard, door zwakke internationale handel. De Nederlandse export groeit meer door diensten dan door goederen. Dat is volgens ING terug te zien bij bedrijven die actief zijn in de havens. 

Digitalisering uitdaging voor logistieke dienstverleners
Ook voor logistieke dienstverleners lijken de gouden jaren voorbij. De afgelopen jaren boerden ze goed door sterke exportgroei en uitbesteding door verladers. Die tijden lijken nu voorbij, met name omdat opdrachtgevers door digitalisering meer zelf willen doen. “Logistieke dienstverleners groeiden de afgelopen vijftien jaar met gemiddeld jaarlijks 3% twee keer zo snel als gemiddeld, maar door de minder snel groeiende handel en minder uitbesteding is dat nu voorbij”, licht Rico Luman, Sectoreconoom transport en logistiek toe.

Volgens ING verandert digitalisering productketens ingrijpend, wat ervoor zorgt dat opdrachtgevers meer zelf kunnen en willen doen. “Logistieke dienstverleners zullen moeten investeren in grotere geautomatiseerde warehouses, ICT en analysekwaliteit om in de digitale wereld het verschil te kunnen blijven maken.”

Redactie LogistiekProfs