‘In 2025 alleen nog elektrisch transport in binnenstad’

Logistiekprofs op 4 september 2017 | 2 minuten leestijd

Als het aan Transport en Logistiek Nederland (TLN) ligt, vervuilt het beroepsgoederenvervoer vanaf 2025 geen binnensteden meer. Tegen die tijd moet de bevoorrading van binnensteden alleen nog met elektrische voertuigen worden gedaan. Dat meldt de brancheorganisatie vandaag in het Financieele Dagblad. 

TLN heeft ook de ambitie om de uitstoot van het totale beroepsgoederenvervoer vanaf 2030 terug te brengen tot 50 procent van het niveau in 2015.

Volgens TLN-voorzitter Arthur van Dijk is het belangrijk dat de sector zelf het heft in handen neemt op het gebied van duurzaamheid. “Er is zeker angst dat er alleen maar over ons wordt gesproken. We willen niet afwachten tot er misschien verboden voor ons worden ingesteld”, aldus Van Dijk in het FD. 

Leveranciers emissieloze voertuigen

TLN schetst een aantal randvoorwaarden voor haar ambitie. Zo moeten er ten minste twee leveranciers van vrachtauto’s komen die tijdig voldoende emissieloze voertuigen kunnen leveren. 

Daarnaast verwacht de brancheorganisatie van de veertig grootste gemeenten dat zij uiterlijk volgend jaar hun definitie van de ‘binnenstad’ publiceren. Die definitie zal vanaf 2025 gelden als gebied voor emissieloos transport. Veel ondernemers zijn volgens TLN huiverig met investeren in nieuw materiaal, omdat ze niet weten of ze er straks nog mee mogen rijden. “Daarom is het goed om nu piketpalen te slaan, zodat er zekerheid wordt gecreëerd in de toekomst.”

Subsidieregeling

Om tot de CO2-reductie te komen moet een afschaffingsregelging worden getroffen voor het gebruik van biodiesel en biogas. Daarvoor is subsidie nodig, meent Van Dijk. Anders zouden ondernemers in de problemen kunnen komen tijdens de overgansfase naar ander materieel. Hoeveel subsidie er nodig is, is nog onduidelijk. “Maar het moet wel tijdelijk zijn. We moeten zo snel mogelijk naar een situatie zonder subsidie.” 

Redactie LogistiekProfs