‘Huidige logistieke processen niet bestand tegen bestel- en retourneergedrag consumenten’

Logistiekprofs op 13 januari 2022 | 2 minuten leestijd

53 procent van de werknemers in de logistieke sector stelt dat het huidige logistieke proces absoluut niet aansluit bij de manier waarop Nederlanders vandaag de dag bestellen en retourneren. 

Dat blijkt uit onderzoek van HR-specialist Protime onder ruim tweehonderd werknemers in de logistieke sector. Slechts 45 procent vindt dat de sector goed is zoals het nu is en acht verandering niet nodig.

Toekomst sector

Protime vroeg de respondenten wat zij binnen nu en een aantal jaar verwachten van de logistieke sector. Ruim de helft (53 procent) denkt dat de sector over vijf jaar voorloper is in een duurzame supply chain. Daarnaast verwacht 49 procent dat de logistiek de komende drie jaar vooral in het teken zal staan van het personeelstekort, zoals bij zoveel andere branches. Volgens 22 procent van de werknemers zal het draaien om de allround inzetbaarheid van werknemers, en negentien procent verwacht dat nieuwe wet- en regelgeving een belangrijk rol gaan spelen tot 2024. Van Smart Industry wordt nog niet zoveel verwacht, slechts vijf procent denkt dat dit een belangrijke ontwikkeling wordt.

Banen en robotisering

Werknemers voorzien wel dat technologie impact heeft op hun banen. Zes op de tien medewerkers verwacht dat robots en machines de komende jaren veel logistieke taken zullen overnemen. 

Gerelateerde artikelen