Hoogbouw populair in Europees logistiek vastgoed

Logistiekprofs op 1 november 2016 | 3 minuten leestijd

De vraag naar verticale oplossingen voor logistiek vastgoed in Europa stijgt door een beperkte beschikbaarheid van grond en stijgende grondprijzen. Dat stelt internationaal vastgoedadviseur CBRE in het rapport Up in the air: the case for vertical logistics solutions.

In het verslag onderzoekt CBRE waarom verticale oplossingen in trek zijn en welke invloed dat heeft op de logistieke vastgoedmarkt. De bevindingen tonen aan dat als de grondkosten meer dan 50 procent van de totale bouwkosten uitmaken, verticaal bouwen een haalbare oplossing wordt. Logistieke operaties kunnen zo niet alleen besparen op de grondkosten, maar ook paren op hun arbeids- en transportkosten door in de hoogte te bouwen in plaats van te streven naar een grotere footprint, of te zoeken naar een goedkopere locatie op grotere afstand van de markt. Schaalvergroting in de sector en de groei van stadslogistiek zijn hierbij belangrijke factoren, die de druk op de beschikbare grond verder doen toenemen.

Hoogbouwmagazijnen versus meerlaagse distributiecentra

CBRE stelt vast dat er twee hoofdvormen van verticale bouwoplossingen in Europa populair zijn: hoogbouwmagazijnen en meerlaagse distributiecentra. Bij meerlaagse gebouwen kan er bovendien nog een onderverdeling in intern en extern gestructureerde verdiepingen worden gemaakt. Naast de beschikbaarheid van grond bepaalt de uniformiteit van de goederen in de logistieke operatie grotendeels de keuze voor een van deze types.

Volgens Machiel Wolters, Head of Industrial & Logistics Research EMEA zullen we ons in Nederland niet gauw aan meerlaagse distributiecentra wagen. “In Nederland signaleren we met name een behoefte aan hoogbouwmagazijnen en aan interne verticale oplossingen. Die zien we in nieuwe ontwikkelingen dan ook steeds vaker terugkomen. Een voorbeeld hiervan is het nieuwe distributiecentrum van Primark in Roosendaal, dat 20 meter hoog wordt en een zwevende tussenvloer krijgt zodat er ongestoord op de verschillende verdiepingen kan worden gewerkt. In Nederland zullen echter weinig echte meerlaagse distributiecentra gebouwd gaan worden. Door de spreiding van het stedelijke en logistieke landschap in Nederland is de prijsdruk daarvoor niet hoog genoeg.”     

Aanpassing aan technologie

De vastgoedadviseur concludeert verder dat magazijnen in toenemende mate aangepast zullen worden aan nieuwe technologieën. Aan order verzamelen zijn bedrijven een groot deel van hun operationele kosten kwijt. Door geautomatiseerde systemen te implementeren kunnen deze kosten drastisch verlaagd worden en kan de afhandeling sneller en efficiënter verlopen. Magazijnen zullen hieraan worden aangepast en er zal vaker gebruikgemaakt worden van verticale oplossingen.

Redactie LogistiekProfs