'Honderden supermarkten moeten deuren sluiten door online'
06.04.2016 | Branchenieuws

'Honderden supermarkten moeten deuren sluiten door online'

Nederland telt over tien jaar tweehonderd tot vierhonderd minder supermarkten dan nu. Dat voorspellen retaildeskundigen tegenover Nieuwsuur. Het marktaandeel van online supermarkten zou de komende jaren zo hard groeien dat fysieke vestigingen genoodzaakt zijn hun deuren te sluiten. 


Door de komst van Picnic, een pure online player, lijken grote supermarktketens te beseffen dat het tijd is om volop te investeren in een online winkel. Onlangs gaf ook Amazon Fresh te kennen dat het interesse heeft in een Nederlandse webwinkel. Spar besloot eerder deze week dat het meer vestigingen bij de webshop aan gaat sluiten, om zo online landelijke dekking te realiseren. 
 
Banen blijven behouden
Door deze ontwikkelingen zou er op de lange termijn minder behoefte zijn aan fysieke vestigingen. Toch denkt Lector Logistiek Walther Ploos van Amstel niet dat het verdwijnen van winkels tot een afname van het aantal banen in de supermarktbranche zal leiden. “Die verplaatsen zich naar de magazijnen waar de orders worden verzameld.”

Kleine, elektrische bestelbusjes
Ploos van Amstel benadrukt ook de keerzijde van online boodschappen bestellen. De grote hoeveelheid bestelbusjes zouden leiden tot verkeersdrukte en milieuvervuiling. Hij pleit voor samenwerking bij de last mile. “Supermarkten moeten bij de bezorging van de boodschappen gebruikmaken van hetzelfde voertuig. Ook moeten ze kleinere, elektrische voertuigen gaan gebruiken die beter bij de maat van de straat passen.” Picnic bezorgt al met elektrische voertuigen en Albert Heijn zegt dat in de toekomst ook te gaan doen.  

Redactie LogistiekProfs

Plaats een reactie (1)

Reageren
  • Frank Adam
    06.04.2016 - 22:18 uur | Frank Adam

    Picnic is een heel mooi voorbeeld van het slimmer opzetten van een reeds bestaand concept, ALBERT.nl. Doet mij ook denken aan de SRVwagen die vroeger langs kwam en nu in een efficienter jasje gestoken. Wel bijzonder dat Michiel Muller hier weer achter zit. Net als bij Route Mobiel en Tango. Zou dat toeval zijn