Honderden pakketpunten sluiten hun deuren
Coronacrisis 21.12.2020 | Branchenieuws

Honderden pakketpunten sluiten hun deuren

Honderden pakketpunten in winkels zijn vanaf maandag gesloten. Zowel Primera als Audax, moederbedrijf van Bruna, AKO en The Read Shop, sluiten het gros van hun winkels én hun pakketpunten.  

Audax sluit honderden zaken. Honderden franchisenemers doen ook de deuren dicht. Bij Primera gaat het om het merendeel van de 520 winkels.  Volgens branchevereniging VVP gaat het om circa 1.300 pakketpunten. "Dat gaat problemen opleveren in deze maand, wat een piektijd is", zegt Gert Koudijs van VVP tegen de NOS. "PostNL, DHL en DPD zijn hier niet blij mee. Zij zien hun distributie vastlopen. Ze zullen heel creatief moeten zijn om dit op te lossen."

Verwarring bij klanten

De winkels mogen officieel openblijven voor het ophalen en afgeven van pakketten, maar het verkopen van producten is verboden. Dat zou tot onbegrip bij klanten leiden. Aan de NOS meldt Audax dat het moeilijk uit te leggen is dat klanten wel postzegels mogen kopen, maar geen ansichtkaarten. 

Extra vergoeding

Bovendien is het economisch niet aantrekkelijk om alleen voor de pakketpunten open te blijven. Per pakketje ontvangen winkeliers vaak niet meer dan 20 cent. Koeriersdiensten gaven de winkeliers sinds deze week een extra vergoeding om open te blijven. Zo betaalt PostNL hen 20 euro voor elk uur dat zij open zijn. Van DHL ontvangen afhaalpunten 60 euro per dag als zij minimaal drie uur hun deuren opendoen. Die extra vergoeding zou voor veel pakketpunten nog steeds onvoldoende zijn om open te blijven.


Plaats een reactie (2)

Reageren
  • 22.12.2020 - 16:03 uur | Pierre-Paul Groosman

    Ik begrijp de pakketpunten dat ze hun deuren sluiten maar wat een waardeloos bedrijf dat POST NL. Zonder enige vorm van communicatie worden poststukken niet geleverd en naar een POST NL locatie gebracht die tot 20 januari gesloten is? ALs je dan contact opneemt men POST NL waar je pakket zou kunnen zijn krijg je iemand van het in de haast in het leven geroepen call center die je niks zinnigs kan melden. Kortom bij POST NL weet men niet waar je pakket zich bevindt als het volgens de tracking naar een POST NL locatie wordt gebracht die gesloten blijkt te zijn. Jammer dat zo'n monopolist hiermee wegkomt. En maar jammeren dat ze het zo druk hebben en dat we moeten zwaaien naar die medewerkers die zich zo inzetten. Wil ik best doen maar dat ze van hogerhand ook eens hun best doen om het fatsoenlijk te regelen voor zowel de klant als hun eigen mensen.

  • Borry Vrieling
    22.12.2020 - 11:39 uur | Borry Vrieling

    Onze lokale Primera ook de functie van onze zakelijke Postbus Locatie, het kan zo maar zijn dat daar nu belangrijke post ligt, van klanten en officiële instanties. De frictie tussen zakelijk en nuts belang wordt nu wel erg duidelijk