Hoe Nike zijn voorraden fors omlaag bracht

Logistiekprofs op 11 november 2014 | 2 minuten leestijd

Nike European Operations heeft de Nederlandse Logistiek Prijs 2014 in de wacht gesleept. De jury stelt dat Nike 'uitzonderlijke prestaties in het vakgebied logistiek' heeft geleverd, met name door de voorraden in de keten in een paar jaar tijd met 22% te verlagen.

Afstemming forecast en voorraadbeheer
Hoe kreeg Nike dat voor elkaar? Het merk is constant bezig met de vraag of er niet teveel producten in de markt zijn. Zijn er wel teveel producten, dan moet er worden afgeprijsd en dat doet de merkwaarde geen goed. Het merk heeft daarom de supply chain dichter bij de commerciële kant betrokken. Hierdoor ontstaat er een betere afstemming van de forecast en een beter voorraadbeheer.

Categorieorganisaties
Nike is in het bezit van die data door categorieorganisaties in te stellen. De pionier heeft zijn interne organisatie zodanig op die categorieën (zoals Food en Running) aangepast dat er altijd op maat gemaakte beslissingen genomen kunnen worden. Elke categorie maakt gebruik van een ‘Forecast Alignment tool’, waarmee de vraagvoorspelling tussen Sales, Finance, Operations en Merchandising met elkaar worden afgestemd.

Fulltime S&OP
Het merk zet dus vol in op Sales and Operations Planning. Marc den Boogert, manager demand planning en inventory management, meent dat het belangrijk is om werknemers in dienst te hebben die fulltime bezig zijn met S&OP. Op basis van de beschikbare data kunnen zij snel beslissingen nemen en zo zorgen dat de voorraden op peil zijn.

Redactie LogistiekProfs