Hoe innoveert u binnen de internetlogistiek?

Logistiekprofs op 13 november 2014 | 2 minuten leestijd

De samenleving is volop aan het innoveren. Klassieke business-modellen delven steeds vaker het onderspit van innovatieve manieren van werken. Dat is terug te zien bij bedrijven als Spotify, Airbnb en bijvoorbeeld Uber en Seats2meet; bedrijven die door innovatie en speels denken de hele traditionele manier van werken in een ander daglicht zetten.

Hackers & founders
Dat geeft stof tot nadenken voor de logistieke branche, zo stelt Tom Steffens, projectleider Internet Logistiek bij de Dinalog tijdens de beurs Transport & Logistics. De internetlogistiek kan veel van deze vernieuwers leren. Aan de basis van deze initiatieven staan namelijk meestal twee groepen: de hackers & founders. Hackers zijn de ‘nerds’, die alles van de technologie weten. De founders zijn de mensen met een idee, maar zonder technische kennis. Zet die twee samen en er rolt een technologische innovatie uit.

Als u in uw bedrijf tegen dingen aanloopt of gewoon nieuwsgierig bent naar frisse ideeën, loont het om met dit jonge talent te praten en het probleem bij hen neer te leggen. Steffens meent dat er daarbij sprake moet zijn van een creatieve chaos; laat de dingen gebeuren en eventueel ook mislukken. Alleen op die manier kunnen er ideeën ontplooien en slagen binnen uw organisatie.  

Tips
Dinalog geeft drie tips om innovatie in uw bedrijf te bevorderen:

– Laat uw nieuwe interne innovatie testen door creatief IT talent door middel van bijvoorbeeld hackatons en scrum-sessies.

– woon inspiratie-seminars bij of organiseer deze zelf. Hier laat je een hele zaal nadenken over nieuwe toepassingen voor bijvoorbeeld e-fulfilment.

– Organiseer een digitale serious game, waarbij spelers uit de e-commerce supply chain in elkaars huid kruipen en vanuit hun gespeelde rol beslissingen nemen. Dit kan leiden tot hele nieuwe inzichten.

Jong talent bedreiging?
Bang dat u door dit jonge talent overbodig wordt? Dat hoeft niet. De jonge ‘whizzkid’ heeft namelijk uw ervaring nodig om een idee tot een commerciële en geïmplementeerde innovatie te managen. Door uw eigen ervaring toe te voegen zorgt u dat het idee meer wordt dan alleen een vluchtige hype.

Redactie LogistiekProfs