Hoe gaat het nu met fulfilmentdienst Logistiek via bol.com?

Logistiekprofs op 23 januari 2018 | 8 minuten leestijd

Bol.com stelt haar online winkelplatform al jaren open voor andere ondernemers. Met de komst van Logistiek via bol.com verzorgt het sinds 2015 ook de fulfilment voor orders die verkooppartners via bol.com ontvangen. Hoe gaat het nu met de fulfilmentdienst en welke plannen liggen er nog op tafel? Een gesprek met Eric Prinsen, manager Logistiek via bol.com.

Tijdens de Webwinkel Vakdagen geef je de sessie ‘Samenwerken met duizenden’. Hier wordt onder andere aandacht besteed aan Logistiek via bol.com. Wat kunnen we hiervan verwachten?

‘Bol.com werkt er iedere dag hard aan om voor onze klanten de beste winkel te creëren. Tegelijkertijd willen we de ondernemers in Nederland en België, die hun assortiment via bol.com verkopen, een sterk, ondernemend, online winkelplatform bieden.  

In de sessie tijdens de Webwinkel Vakdagen ga ik in op ons streven naar een win-win-win situatie voor de consument, de ondernemer en bol.com. Zo bespreek ik de relatie en kennisuitwisseling die wij met onze verkooppartners opbouwen en zeer belangrijk vinden. Want door met elkaar in gesprek te gaan begrijpen wij nog beter waar hun ambities en uitdagingen liggen en hoe wij daarbij maximaal kunnen ondersteunen om samen het beste voor de consument kunnen bieden. Het gaat echt over nauw samenwerken en het bundelen van kracht, kennis en specialisme.’

In 2015, ook tijdens de Webwinkel Vakdagen, kondigde bol.com de komst van ‘Logistiek via bol.com’ aan. Inmiddels zijn we drie jaar verder. Hoe gaat het nu met de fulfilmentservice?

‘De service Logistiek via bol.com is nog jong, inderdaad nog geen drie jaar geleden geïntroduceerd. We zijn begonnen met een pilot met een paar ondernemers om kennis op te bouwen en te inventariseren hoe we deze service het beste konden opzetten. Inmiddels draait Logistiek via bol.com op volle toeren en kunnen we met deze service, zeker nu we vanuit bol.com een nieuw eigen distributiecentrum hebben gebouwd, honderden partners ontzorgen in hun fulfilment. Dit levert voor onze klanten, consumenten in Nederland en België, het voordeel op dat ook de bestellingen via onze partners nog sneller worden geleverd. Natuurlijk besteden we ook nog veel energie aan doorontwikkeling van Logistiek via bol.com. Zo willen we het bijvoorbeeld mogelijk maken om extra grote artikelen te versturen via Logistiek via bol.com. Ook op het gebied van gebruikersgemak zetten we nog altijd stappen en we proberen steeds meer partners te voorzien van data gedreven adviezen om hen te ondersteunen bij het verkopen van hun assortiment.’

Hoeveel van de 19.000 ondernemers waarmee jullie samenwerken besteden de logistiek aan jullie uit?

‘We zijn de grens van 1500 partners met Logistiek via bol.com inmiddels gepasseerd en zijn hard op weg naar de 2000. Het is interessant om te zien dat het aantal verkochte items veel hoger ligt bij partners die gebruikmaken van Logistiek via bol.com. Het omzetaandeel van partners die gebruikmaken van de dienst loopt op naar 20 procent.’

In 2016 verklapte marketingdirecteur Margaret Versteden dat bol.com zou gaan starten met multichannel fulfilment voor zakelijke partners: dus ook het bezorgen van orders buiten bol.com om. Hoe gaat het nu met deze plannen?

‘De plannen om multichannel fulfilment aan te bieden, zijn er nog steeds. Hier werken we op de achtergrond nog altijd aan. Margaret deelde in 2016 onze innovaties voor lange(re) termijn en uiteraard betekent investeren in de juiste innovaties ook helaas dat je moet ‘kiezen’. De bouw van ons eigen distributiecentrum heeft de afgelopen jaren de focus gehad, net zoals het ontwikkelen van de eerste fase van Logistiek via bol.com. Nu de eerste fase succesvol is opgezet, gaan we verder met de ontwikkelen van de overige plannen.’

Welk onderscheid maken jullie tussen ondernemers die hun logistiek zelf verzorgen en ondernemers die dat via bol.com doen? Met andere woorden: worden verkooppartners die hun fulfilment bij jullie uitbesteden hoger gerankt bij bol.com?

‘Het aanbod dat door onze klanten het best wordt beoordeeld, krijgt een goede positie in onze winkel en wordt opgenomen in het koopblok. Klanten maken hun keuze op basis van de verkoopprijs, maar ook op basis van levertijd, de service en de keuze in bezorgopties. Denk daarbij aan Vandaag Ophalen en Vandaag Bezorgd, afhalen en retourneren via de bol.com afhaalpunten bij Albert Heijn, maar ook aan zondag avondlevering. Zodra je als ondernemer gebruikmaakt van Logistiek via bol.com, profiteer je van deze bezorgservices en krijgt jouw aanbod het ‘Select’ label. Artikelen met het Select-label worden door onze klanten over het algemeen als aantrekkelijker beoordeeld dan het aanbod zonder deze bezorgopties. Dus niet direct de partners, maar de artikelen die via Logistiek via bol.com worden aangeboden zijn aantrekkelijk en worden om die reden nog zichtbaarder gemaakt in onze winkel. Uiteraard zal het overige aanbod ook altijd zichtbaar blijven voor onze klanten, aangezien veel mensen juist bij bol.com winkelen voor het unieke aanbod. En dan spelen prijs en levertijd een minder grote rol.’

De ranking van partners wordt bij bol.com bepaald door de prijs, levertijd en kwaliteit. Dit maakt forecasten lastig, omdat concurrenten plots een artikel tegen een lagere prijs aan kunnen bieden en daardoor bovenaan komen te staan. Wat adviseren jullie voorraadplanners hierin?

‘Dit is een uitdaging voor al onze verkooppartners en zelfs voor ons voorraadbeheer. Wij hebben echter wel veel meer data dan de meeste van onze verkooppartners waarop we forecasts kunnen baseren. Dit is een belangrijk voordeel van online verkoop ten opzichte van fysieke verkoop. Die data, en dan met name de inzichten uit die data, delen we steeds vaker met onze partners. Zo zijn we het afgelopen jaar handmatig begonnen met voorraadadvies geven aan Logistiek via bol.com-partners en gaan we die adviezen standaard inbouwen in de online verkoopomgeving. Ook actiegerichte inzichten omtrent pricing en content ontsluiten we op deze manier, waardoor het beheren van assortiment voor onze verkooppartners steeds efficiënter kan gaan.’

Hoe ligt de huidige verhouding tussen de artikelen die bol.com zelf verkoopt en de artikelen die ondernemers via het online winkelplatform verkopen?

‘Ons online winkelplatform bestaat nu bijna 7 jaar. Bij bol.com verkopen we momenteel assortiment van 19.000 ondernemers uit Nederland en België  1 op de 3 bestellingen verloopt via onze partners.’

Welke verhouding moet dat in de toekomst zijn? Streeft bol.com uiteindelijk meer naar een rol als marktplaats/platform?

‘We verwachten dat het aantal bestellingen via onze partners nog veel harder zal stijgen. Het retail landschap maakt op dit moment een transitie door, waarbij groot durven denken, innoveren en samenwerken bepalend zijn voor succes. Daar sluit onze strategie om krachten te bundelen en kennis uit te wisselen via een sterk, online winkelplatform goed bij aan. We zien hierin ook voor de toekomst nog meer mogelijkheden om expertises te bundelen.’

Wat verwacht bol.com van de komst van Amazon naar Nederland? Zit de Nederlandse consument hierop te wachten?

‘Online winkelen is in Nederland en België al sterk ontwikkeld. Tienduizenden lokale webwinkels hebben een ruim assortiment tegen lage prijzen. Bovendien is het in Nederland en België al jaren mogelijk om ontzettend snel te leveren. In de meeste gevallen betaal je geen of nauwelijks verzendkosten. Voor bol.com geldt dat we al bijna 19 jaar bestaan, in Nederland zijn opgericht en dus altijd een sterke focus hebben gehad op de Nederlandse en Belgische consument. Alles wat we ontwikkelen, ontwikkelen we voor en met de Nederlandse en Belgische/Vlaamse consument. Denk aan een lokale klantenservice, afhaalpunten, assortiment toegespitst op Nederland en België. Maar ook logistieke services als Vandaag Bezorgd/Vandaag Ophalen, zondag- en avondlevering en ons bezorgabonnement Select. Nederlandse en Belgische consumenten kunnen dus al rekenen op een naar internationale maatstaven hoog niveau van e-commerce dienstverlening.

Verder geloven we ook in de kracht van deze samenwerking. Door bol.com te ontwikkelen als platform, waarbij we de krachten bundelen met andere Nederlandse en Belgische winkeliers, hebben we grote stappen gezet. We zijn er eigenlijk van overtuigd dat retail Nederland en België eigenlijk alles al in zich heeft om Nederlandse en Belgische consumenten maximaal te bedienen.’

Meer weten over Logistiek via bol.com? Tijdens de Webwinkel Vakdagen geeft Eric Prinsen de sessie ‘Samenwerken met duizenden’. Inschrijven voor de Webwinkel Vakdagen kan hier

Gerelateerde artikelen