Waar u als 3PL sowieso aan moet voldoen

Logistiekprofs op 27 november 2014 | 3 minuten leestijd

Bedrijven nemen een 3PL in de arm om bedrijfsprocessen te optimaliseren en het serviceniveau naar een hoger te plan te tillen. De samenwerking die u als dienstverlener met een bedrijf heeft is meestal van langere duur. U moet immers met de onderneming en de processen meegroeien. Wanneer dingen niet lopen zoals gewenst, is het lastig voor een bedrijf om gauw naar een andere partij over te schakelen. Daarom is het belangrijk dat u een onderneming direct de juiste service biedt. Damco onderzocht waar bedrijven op moeten letten voordat zij een 3PL in de arm nemen. Bent u zelf een 3PL dan kunt u met onderstaande checklist zien of u misschien uw dienstverlening moet opschroeven. 

Integratie van IT
Goederen die worden verzonden, komen in handen van meerdere bedrijven voordat ze uiteindelijk de klant bereiken. Zorg dat u de IT-systemen van al deze partijen integreert in het bedrijfssysteem, zodat het bedrijf en u de producten op elk moment kunnen traceren, maar ook kunnen zien of alle processen wel optimaal functioneren.

Innovatie
Als 3PL zorgt u voor veranderingen binnen een bedrijf. Het bedrijf moet deze veranderingen ook eenvoudig kunnen doorvoeren naar in de supply chain. Als 3PL moet u het bedrijf hierin kunnen adviseren. Zorg daarom dat u als 3PL de benodigde middelen en houding heeft om innovatie in het bedrijf te bewerkstelligen.

Account manager
Wordt u ingehuurd door en grote organisatie? Dan is het belangrijk dat u het bedrijf een vast aanspreekpunt biedt. Een vaste accountmanager, die verantwoordelijk is voor alle coördinatie en communicatie met uw bedrijf, zorgt voor een duidelijke communicatie en coördinatie. Een voortdurende dialoog tussen het bedrijf en uw accountmanager kan bovendien bijdragen aan het ontstaan van nieuwe ideeën. Dit werkt constructiever dan wanneer het bedrijf elke keer met iemand anders contact heeft.

Naleving wetten
Het lijkt logisch, maar zorg ervoor dat u als logistiek dienstverlener ook het legale aspect op een rijtje heeft. Een internationale supply chain heeft te maken met verschillende wetten in verschillende landen. Een fout zit daarbij in een klein hoekje. Check goed of u als 3PL aan al deze internationale wetten voldoet. U kunt het zich niet permiteren om in een land terecht of onterecht te worden van bijvoorbeeld kartelvorming of fraude. Dat heeft bovendien een negatieve impact op het bedrijf waarmee u zaken doet. 

Ethiek en milieubewustzijn
In de B2C-branche staat het wat hoger op de agenda dan in de B2B-branche, maar maatschappelijk bewustzijn is vandaag de dag een ‘must’ voor alle bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan minimale milieuvervuiling en een sociale verantwoordelijkheid. Een goede 3PL zou voor het bedrijf inzichtelijk moeten maken hoe de vervuilende ‘voetafdruk’ van de supply chain verminderd kan worden.  

Redactie LogistiekProfs