Havens trekken aan de bel om megaschepen

Logistiekprofs op 11 september 2015 | 3 minuten leestijd

Containerrederijen blijven elkaar aftroeven met steeds grotere schepen. De schepen zijn inmiddels zo groot dat havens er vaak geen plek meer aan kunnen bieden. De havenbedrijven roepen dan ook een halt toe aan de trend bij containerrederijen, zo schrijft het Financieele dagblad. 

Volgens een manager van de Hamburgse haven is de macht die rederijen hebben ‘absoluut krankzinnig’. “Ze leggen havens simpelweg hun wil op”, aldus de manager. Ook het Antwerpse havenbedrijf roept op tot een collectieve bezinning. 

Toegankelijkheid havens 
Door de grootte van de schepen, komt de toegankelijkheid van de havens onder druk te staan. Veel schepen zijn bijna 400 meter lang en zo’n 60 meter breed. Daarnaast moeten alle containers die op het schip zijn vervoerd, meteen verwerkt worden en naar het binnenland worden vervoerd. Dat stelt hoge eisen aan de verkeersverbindingen in het achterland. 

19.000 containers per schip 
Havens hebben geen tijd om te anticiperen op de snelheid waarmee schepen groter worden. In 2006 was het Deense containerschip Maersk Line nog het grootste schip ter wereld. Dat kon toen ‘slechts’ 13.500 containers vervoeren. Terwijl het nu normaal is om 19.000 containers op een schip te vervoeren. Dertig jaar geleden was het zelfs ondenkbaar dat een schip meer dan 5000 containers kon vervoeren.

Lees ook: De wedloop om de grootste goederencontainer ter wereld

Rotterdam maakt zich geen zorgen
Het Havenbedrijf Rotterdam maakt zich opvallend genoeg geen zorgen om de gigantische schepen. Dat komt omdat de haven niet beperkt wordt door een bepaalde diepte en breedte. Dit geeft de haven een groot concurrentievoordeel. ‘Dat er steeds meer zeer grote containerschepen in de vaart komen is een onomkeerbaar proces’, aldus Alard Castelein, baas van Havenbedrijf Rotterdam in het FD. ‘Schaalvergroting is in het voordeel van Rotterdam en is niet te stoppen, als je dat al zou willen. Met elkaar kijken hoe je de effecten slim adresseert is natuurlijk altijd goed.’

‘Ook vliegvelden moesten hun voorzieningen aanpassen’
De krant heeft ook met rederij Hapag Lloyd over de problematiek gesproken. Woordvoerder Nils Haupt zegt de pijn van de havens te begrijpen, maar meent dat zij toch met de tijd mee moeten gaan. ”Het is hetzelfde als met vliegvelden, die hun voorzieningen moesten aanpassen aan de Airbus A380. Havens zullen moeten investeren in hun infrastructuur.”

Redactie LogistiekProfs