Havens Antwerpen en Rotterdam moeten meer samenwerken
08.01.2016 | Branchenieuws

Havens Antwerpen en Rotterdam moeten meer samenwerken

De concurrentiepositie voor havens in Midden-Europa wordt verder onder druk gezet door Chinese investeringen in havens in Zuid-Europa. Topman Eddy Bruyninckx van de Antwerpse haven pleit daarom voor een betere samenwerking tussen Antwerpen en Rotterdam om de concurrentie beter aan te kunnen gaan, laat de topman weten aan het Financiële Dagblad.

Volgens Bruyninckx zou een offensief van de twee grootste havens noodzakelijk zijn. Zo zou er gezamenlijke overslagpunten moeten komen voor het vervoeren van goederen naar Centraal- en Oost-Europa.  Landen zoals Polen, Tsjechië of Hongarije hebben volgens de topman de toekomst en kan er een grote slag worden geslagen als het vervoer naar deze landen beter wordt geregeld. Het creëren van massa is daarbij de sleutel. Door slimmer te vervoeren wordt er meer massa vervoerd en kunnen kosten worden bespaard.

Subsidie werkt tegen
Havens in het zuiden van Europa krijgen momenteel nog veel subsidie om de logistiek een inpuls te geven. Volgens de topman moeten de havens aan Brussel duidelijk maken dat de subsidie die de Zuid-Europese havens ontvangen niet altijd goed is voor de onderlinge concurrentie in Europa. Het zou averechts werken voor de havens in Midden-Europa.

Hub in Duisburg
Een samenwerking tussen de twee havens zou zich kunnen vormen in een gezamenlijk hub in Duisburg. Enkele jaren geleden strandde een eerdere poging om een gezamenlijke hub te creëren omdat Duitsland huiverig was. Toch ziet Bruyninckx nog steeds de voordelen van een gezamenlijk hub in Duisburg. Aan het FD laat hij weten: “als de gelegenheid zich weer voordoet, moeten we die weer aangrijpen.”

Rotterdam geïnteresseerd
Volgens Sjaak Poppe, woordvoerder van het Rotterdamse Havenbedrijf, is een samenwerking met de Belgen een slimme zet. De woordvoerder laat wel weten dat er momenteel nog geen concrete projecten lopen en Bruyninckx, afgezien van zijn het interview met FD en gezamenlijk lobby’s in Brussels, nog geen concrete plannen heeft geopperd.

Onlangs lieten Rotterdam en Amsterdam al weten meer te willen samenwerken.

Redactie LogistiekProfs

Plaats een reactie (0)

Reageren