Groot verschil dodehoek per vrachtwagenmerk

Logistiekprofs op 4 augustus 2016 | 2 minuten leestijd

De dode hoek is voor alle vrachtwagenchauffeurs een nachtmerrie en jaarlijks vallen er vele doden doordat de chauffeur de hele situatie niet kan overzien. Onderzoek laat zien dat er een groot verschil zit in welke vrachtwagen de chauffeur rijdt en hoe hoog de bestuurder zit.

De Britse Loughborough Design School voerde het onderzoek uit en kwam tot de conclusie dat sommige distributietrucks een dodehoek hebben tot 1,9 meter. Vrachtwagens met low-entry cabs, waar de chauffeur niet hoog hoeft te klimmen om de vrachtwagen te betreden, zijn veiliger dan de vrachtwagens waar dat wel moet. Onder meer de Mercedes-Benz Econic maakt hier gebruik van. Deze vrachtwagens zijn het veiligst voor fietsers en voetgangers. 

Verschil in merk
Bijzonder is dat het merk waarin wordt gereden veel bepaalt. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de Scania P-serie aanzienlijk veiliger is dan de MAN TGS, omdat deze veel dode hoeken kent. De MAN TGS heeft in totaal 2,72 meter dodehoek. Dat is ook het geval bij langeafstand trucks en bouwtrucks. Hierbij is het onderlinge verschil per merk ook aanzienlijk en ook hiervoor geldt dat de chauffeur minder ziet wanneer hij of zij hoger zit.

Tijd voor actie
Transport & Environment, de overkoepelende organisatie, wil dat de resultaten worden gebruikt voor het verplichten van het gebruik van low-entry trucks bij distributiewerk. Op die manier krijgt de chauffeur beter zicht. De Europese Commissie is het met de organisatie eens, maar de verandering van de regels staan pas gepland voor 2028. Transport & Environment wil niet zo lang wachten en verbaast zich er over dat de truckfabrikanten zich blijkbaar geen rekening houden met de veiligheid van fietsers en voetgangers.

Redactie LogistiekProfs