Groei pakketmarkt valt tegen voor PostNL
E-commerce 24.02.2020 | Branchenieuws

Groei pakketmarkt valt tegen voor PostNL

Door de krimpende postmark leunt PostNL in toenemende mate op haar pakketdivisie. Toch leverde het bezorgen van pakketjes PostNL in 2019 minder op dan verwacht. De omzet van de pakketdivisie steeg, maar de winst viel lager uit dan het jaar ervoor. 

Dat blijkt uit de publicatie van de jaarcijfers van PostNL. De omzet over heel 2019 bedroeg 2,8 miljard euro, een stijging ten opzichte van de 2,7 miljard aan inkomsten in 2018. De (operationele) winst viel lager uit: 119 miljoen euro, tegenover 185 miljoen euro in 2018. Die daling is mede toe te schrijven aan de acquisitie van concurrent Sandd, die op 1 februari werd afgerond.. PostNL legde in totaal circa 130 miljoen euro neer voor het postnetwerk van Sandd. CEO Herna Verhagen spreekt van een 'cruciaal jaar' voor PostNL, verwijzend naar de samenvoeging van de bedrijven. 

Omzet uit Pakketten valt tegen

De omzet uit Pakketten - ook wel de groeimotor van het bedrijf - steeg met 7,5 procent. Die groei valt tegen; afgelopen zomer voorspelde PostNL nog een omzetstijging van 10 procent. Verhagen wijt die tegenvaller aan de tragere groei in de markt. De winst van de pakketdivisie daalde van 121 naar 120 miljoen euro. 

Krimpende postmarkt

Ondanks de overname van Sandd blijft de postmarkt onder druk staan. Het bedrijf zegt op zoek te zijn naar manieren om de dalende volumes op te vangen, bijvoorbeeld door uitbreiding van de routes en de inzet van elektrische bakfietsen om langere ritten makkelijker te maken.


Plaats een reactie (0)

Reageren