Groei Nederlandse binnenvaart vlakt af

Logistiekprofs op 28 februari 2017 | 3 minuten leestijd

De Nederlandse binnenvaart blijft de komende jaren nog groeien, maar minder hard dan voorheen. Dat blijkt uit een middellange termijn prognose door onderzoeksbureau Panteia. Voor 2017 verwacht Panteia nog een groei van 2,5 procent. De jaren erna zakt die groei naar 1,1 procent per jaar. Dat komt vooral door een verminderde afname in de kolenvolumes.

Panteia maakt onderscheid tussen de vervoersvolumes van droge ladingvaart, tankvaart en duwvaart. Het onderzoeksbureau verwacht onder andere een stijging van 21 miljoen ton in het vervoersvolume voor de droge ladingschepen tot 2021. Daarnaast blijkt uit schattingen dat de tankvaart ruim 6,6 miljoen ton extra lading zal vervoeren in 2021. Voor de duwvaart verwacht Panteia een beperkte daling van 1,8 miljoen ton.

Vervoer containers belangrijk groeisegment
Droge-ladingschepen en samenstellen daarvan vervoerden in 2016 in totaal 173 miljoen ton aan lading. Hiervan was 71 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt en 63 miljoen werd geëxporteerd, vooral naar Duitsland en België. Vanuit die landen vond 39 miljoen aan invoer plaats. Naar 2017 wordt een vervoerd volume verwacht van 181 miljoen ton; naar 2021 zal dit zich ontwikkelen tot 194 miljoen ton. 

Het belangrijkste groeisegment tot 2021 is het vervoer van containers. Bijna 40 procent van de stijging bij droge-ladingschepen kan toegerekend worden aan het vervoer van containers. Nieuw te openen containerterminals in Almelo, Doesburg, Lelystad en Weert dragen hier aan bij. 

Meer chemicaliën, minder cement en vliegas
In 2016 werd in totaal voor 100 miljoen ton aan natte lading vervoerd. Hiervan was 35 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt, 39 miljoen werd geëxporteerd naar met name Duitsland en België en vanuit die landen vond 26 miljoen aan invoer plaats. Voor dit jaar wordt een beperkte daling naar 99 miljoen ton verwacht.

Panteia verwacht dat in 2021 107 miljoen ton getransporteerd wordt in de tankvaart, een stijging van 6,6 procent ten opzichte van 2016. Hiervan is 36 miljoen ton binnenlands vervoer, 42 miljoen ton export en 29 miljoen ton import. Er wordt vooral groei gezien bij het vervoer van chemicaliën: een stijging van 10 miljoen ton. De import van cement en vliegas per poedertankschip neemt daarentegen af.

Duwvaart: toenemende volumes binnenlands, daling export
In 2016 hebben duwstellen in totaal 45,5 miljoen ton aan lading vervoerd. Hiervan was 10,1 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt en 33,6 miljoen werd geëxporteerd naar hoofdzakelijk Duitsland en België. Vanuit die landen vond slechts 1,8 miljoen ton aan invoer plaats. Voor dit jaar wordt een beperkte stijging naar 46,2 miljoen ton verwacht.

Voor 2021 verwacht Panteia een echter daling in de duwvaart van 3,9 procent (t.o.v. 2016) naar 43,7 miljoen ton. In het binnenlands vervoer wordt een toenemende inzet van duwbakken voorzien, voornamelijk bij het transport van veevoeders met duwbakken. Het internationaal transport met duwbakken neemt echter af met 10,4 procent. Dit is het gevolg van de verplaatsing van kolen- en ertstransport van duwstellen naar koppelverbanden met één tot zelfs drie duwbakken.

Redactie LogistiekProfs