02.07.2015 | Branchenieuws

Grand Depart Utrecht: logistieke feiten en foto's

Aanstaande zaterdag gaat de Tour de France in Utrecht van start. Het betreft een gigantische operatie voor de gemeente Utrecht, zeker op logistiek gebied. Er worden tussen 1 en 5 juli zo’n 800.000 bezoekers in de stad verwacht. De opbouw is in volle gang. LogistiekProfs.nl legde de werkzaamheden in Utrecht op de gevoelige plaat. We zetten een aantal logistieke feiten én foto’s voor u op een rij.

  • De hele logistieke operatie in Utrecht mag wat kosten, maar het evenement levert ook wat op. Het evenement moet naar verluid zo’n 34 miljoen euro in het laatje brengen. Vooral de horeca profiteert hiervan, maar ook winkels en vervoersbedrijven kunnen er een slaatje uit slaan.
     
  • De organisatie van het Grand Depart krijgt een hoofdkwartier van maar liefst 6000 vierkante meter en een perscentrum met een capaciteit van vijfhonderd personen.
  • Er zijn 5 stoplichten, 21 verkeerseilanden/middengeleiders en een handvol verkeersborden, paaltjes en ANWB-borden weggehaald. De stoplichten zijn in tonnen gezet, zodat ze vlak voor aanvang van de Tour makkelijk te verplaatsen zijn.
  • XPO Logistics is al jaren de officiële logistieke partner van de Tour de France. Het bedrijf zet hiervoor zijn nieuwe XPO-Logistics-trucks in. De vrachtwagens herken je aan de kenmerkende rode kleur met daarop: #WEAREXPO


  • Op het organisatieterrein zijn fietsen beschikbaar, zodat het personeel zich eenvoudig kan verplaatsen. Ondertussen zijn er ook veel fietsen verwijderd in aanloop naar de tour. Er werden 600 fietsen langs het parcours weggehaald. "Fietsen die vlak langs, of zelfs op het parcours staan, kunnen een gevaar vormen voor de bezoekers", aldus de gemeente. 

    Toch blijft Utrecht ook tijdens de Tour fietsvriendelijk. Bezoekers die op zaterdag naar het Grand Depart willen kijken, kunnen gewoon met de fiets komen. Er zijn zo'n 40.000 fietsparkeerplekken beschikbaar.
     
  • Het Nederlandse bedrijf Movico verzorgt alle finishlocaties tijdens de Tour de France. Daarvoor gaat het met 18 vrachtwagens en 35 man personeel, ruim drie weken Frankrijk rond.

Redactie LogistiekProfs 

Plaats een reactie (0)

Reageren