Goed jaar voor bezorgdiensten in food

Logistiekprofs op 20 januari 2016 | 2 minuten leestijd

Je eten bestellen en thuis laten bezorgen wordt steeds populairder onder Nederlandse consumenten en daar profiteert de foodsector goed van. In 2015 steeg de bezorg- en afhaalomzet met acht procent tot 1,13 miljard euro. Food Service Instituut Nederland (FSIN) deed onderzoek en publiceerde de gegevens op de Horecava in Amsterdam.

Voornamelijk de kleinere bezorg- en afhaaldiensten zoals pizzakoeriers, thuisbezorgd.nl en tafeltje-dek-je deden het goed. Zij behaalden een betere omzet dan de bezorg- en afhaaldiensten van retailers die in totaal 450 miljoen omzet draaiden.

Verschuiving
Op de foodmarkt vindt steeds meer een verschuiving plaats. De consumenten bewegen vaker van het traditionele midden naar de uiterste van de markt. Daarbij zijn budget restaurants steeds vaker populair. De foodsector moet daarom snel schakelen en social media kan daarbij een hulpmiddel zijn. FSIN laat in het rapport weten: “Traditionele horecatypen die niet meebewegen met deze consument zijn sneller out of business dan in hun ergste nachtmerries, mede doordat social media dit gedrag versnellen.”

Nieuwe spelers
Enkele nieuws spelers zijn websites en apps die het makkelijk maken een maaltijd te scoren. Diensten zoals Thuisafgehaald.nl, Airdnd.nl en Marleenkookt.nl zijn hiervan voorbeelden. Hierbij dient de consument als kok en neemt daarbij de rol van traditionele spelers over. Internet, social media en apps maken het de consument gemakkelijk om de markt op te stappen.

Redactie LogistiekProfs