'Geen massaontslag bij TNT na overname door FedEx'

26.05.2016 | Branchenieuws | 580 keer bekeken
'Geen massaontslag bij TNT na overname door FedEx'

De overname van TNT door FedEx is afgerond. De miljardenovername werd deze week officieel beklonken. Dat betekent volgens FedEx-topman David Bronczek niet dat medewerkers van TNT massaal op straat komen te staan. FedEx zou grote ontslagrondes namelijk willen vermijden.

Tegen de Volkskrant zegt FedEx dat de meeste werknemers hun baan na de overname kunnen behouden. “De overlap tussen beide bedrijven is niet groot”, aldus Bronczek tegen de krant. “De medewerkers van TNT krijgen door de overname meer mogelijkheden, niet minder.” De topman kan niet garanderen dat alle medewerkers hun baan houden. TNT telt 56 duizend werknemers, waarvan tweeduizend in Nederland. “Ik kan wel beloven dat we de dingen niet zullen overhaasten. We zijn een mensenbedrijf.”

Op één na grootste koeriersbedrijf
De koop van het koeriersbedrijf werd vorig jaar in gang gezet. FedEx betaalde uiteindelijk 4,4 miljard euro voor het TNT. FedEx telt door de overname zo’n 400 duizend medewerkers, 130 duizend vrachtwagens en 657 vliegtuigen, zo schrijft de Volkskrant. Geschat wordt dat FedEx hiermee het tweede koeriersbedrijf van Europa wordt. Het Duitse DHL blijft marktleider en UPS zakt door de overname af naar een derde plek. Het hoofdkantoor van FedEx verhuist van Brussel naar Hoofddorp, waar TNT nu gevestigd is.

TNT verdwijnt uit straatbeeld
TNT blijft voorlopig als merk bestaan, maar verdwijnt over enkele jaren wel uit het straatbeeld, zo verwacht Bronczek. “Zo snel mogelijk één bedrijf vormen is beter voor de werknemers en klanten. Als mondiale speler kun je klanten de beste service en prijzen bieden. En daar gaat het om.”

Redactie LogistiekProfs

Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren