Gazelle presenteert de 'ideale pakketbezorger'
19.09.2018 | Branchenieuws

Gazelle presenteert de 'ideale pakketbezorger'

Gazelle claimt de ideale pakketbezorger te hebben ontworpen. De zogenoemde Gazelle D10 is een e-cargo fiets met elektrische trapondersteuning, die plaats biedt aan twee bagageboxen met Euro Pallet-afmetingen. 

Gazelle presenteert de D10 e-cargo deze week op transportbeurs IAA in Hannover. Voor de last mile transportoplossing werkte het samen met bedrijfswagenspecialist Aluca en mobility as a service (MaaS) startup DOCKR. De partijen zien de D10 als onderdeel van een bredere visie op het gebied van mobility as a service en zero emission stadslogistiek. 

Last mile

Met de D10 e-cargo focust Gazelle zich op de last mile van onder meer pakketten en (gekoelde) etenswaren in verstedelijkte gebieden. Elke zending is snel ter plekke omdat de D10 is toegestaan op fietspaden en op stoepen kan parkeren. Bovendien is de innovatieve e-cargo fiets welkom in elke milieuzone.

Met de elektrische trapondersteuning kan de koerier een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur halen. De e-cargo fiets heeft standaard plaats voor één box of twee in combinatie met een aanhanger en kan beladen worden tot 100 kilogram. 

1920_gazelled10-2.jpg

Easy cross docking

Het Boxz-concept, ontworpen door Aluca, zou diverse voordelen bieden. Zo zijn de bagageboxen vanaf zowel de linker- als rechterzijde van de fiets te monteren middels een standaard railsysteem en daarmee geschikt voor ‘easy cross docking’. Dat betekent dat de boxen in elke fase van het logistieke proces eenvoudig zijn te gebruiken: vanaf het distributiecentrum via vrachtwagen of bestelbus naar de e-cargo fiets. 

Medio 2019 op de markt

Naar verwachting komt de Gazelle D10 e-cargo, die in de Gazelle-fabriek in Dieren geproduceerd gaat worden, medio 2019 op de markt. Dit najaar start Gazelle in samenwerking met PostNL de eerste pilots in Amsterdam.


Plaats een reactie (1)

Reageren
  • 25.09.2018 - 10:19 uur | Ton Put

    Vanuit 2 kanten beladen en uitnemen lijkt me essentieel. De rechterzijde bij de stoep. De linker bijv. in DC's.