‘Game changer hoeft niet altijd de bezem door het bedrijf te halen’

Logistiekprofs op 20 maart 2017 | 5 minuten leestijd

Nog twee weken en dan wordt duidelijk wie er een jaar lang ambassadeur van de logistieke sector wordt. De finalisten van Logistiek Manager van het Jaar werden afgelopen maanden al uitgebreid door de jury onder de loep genomen en krijgen op de finaledag nog één kans om de vijfkoppige jury te overtuigen. “We gaan de finale eigenlijk altijd in met een voorkeur, maar we zijn wel eens geswitcht omdat iemand ons omver blies met een uitstekende pitch”, aldus juryvoorzitter René de Koster in een interview met LogistiekProfs.

Het thema van dit jaar is – net als vorige editie – Game Changers. Waarom is er voor hetzelfde thema gekozen?
‘De Stichting Logistiek Manager van het Jaar zoekt samen met de VLM elk jaar naar een overkoepelend thema. Dit jaar bleek het thema Game Changers weer van toepassing en eigenlijk zou dat thema elk jaar terug kunnen komen. Alle finalisten hebben iets veranderd voor het bedrijf waar ze werken. Twee van de kandidaten van LMvhJ hebben een bedrijf zelfs winst gebracht. Als je dat voor elkaar krijgt ben je een game changer. Maar je hoeft als game changer niet altijd de bezem door een bedrijf te halen. Je kan ook een game changer zijn bij een winstgevend bedrijf, door kleine stapjes te zetten en de concurrentie voor te blijven.’ 

Op 30 maart maken Marc van het Bolscher, Arie van der Tempel en Mark Bär kans op de titel Logistiek Manager van het Jaar. In de categorie Jong Logistiek talent dingen Fleur Straathof, Luc de Jong en Jan Minnee mee naar de prijs. Wat hebben deze finalisten met elkaar gemeen?
‘De finalisten zijn iets jonger dan andere jaren. Bij eerdere edities hadden kandidaten soms de top van de ladder al bereikt. Dit zijn allemaal mensen die nog een stapje kunnen zetten. Dat is mooi, want daar is deze prijs ook voor bedoeld. Deze finalisten hebben echt wat gepresteerd, maar kunnen de prijs wel gebruiken om nog een stap te maken in hun persoonlijke carrière.’

Jullie maakten de afgelopen maanden 360 graden analyses van de kandidaten en bezochten het bedrijf waar zij werken twee keer. Wat komt er in zo’n tweede bezoek nog naar voren?
‘Elke finalist heeft naar aanleiding van het eerste bezoek een aantal vragen gekregen. Daar willen we bij zo’n tweede bezoek antwoord op krijgen. Of we vragen om bewijs. Is het alleen jouw verhaal of vindt iedereen het? We vergelijken de 360 graden analyse die is gemaakt met de bedrijfsbezoeken en komen zo tot een mooi totaalplaatje. Het leuke is dat het bedrijfsbezoek altijd afwijkt van het verhaal op papier en tijdens de presentatie. De atmosfeer voegt altijd iets toe. Vaak blijkt dat we onderschatten wat mensen gepresteerd hebben. De resultaten in het echt zijn eigenlijk altijd beter dan op papier.’

Arie van der Tempel behoorde in eerste instantie niet tot de finalisten, maar mocht weer meedoen aan de race omdat Arthur Böhmer (Xenos) uitviel. Maakt hij net zoveel kans als zijn medefinalisten?
‘Hij maakt absoluut net zoveel kans. We hadden vijf hele goede mensen en moesten er drie kiezen. De verschillen waren klein en als je ziet wat hij echt heeft gepresteerd, hoort hij zeker thuis in de finale. Op het moment dat je bij ze in de keuken gaat kijken, zie je ook meer dingen dan op papier. Arie is nog bezig met de methode van stapelen tijdens het picken, maar heeft bij EBI veel meer gedaan. Dit bedrijf heeft jarenlang alleen maar verlies gedraaid, maar is nu winstgevend. Daar heeft Arie de basis voor gelegd.’

Jullie kennen de kandidaten inmiddels goed. In hoeverre is de finaledag nog bepalend voor jullie eindoordeel?
‘We maken voorafgaand aan de finaledag al een ranking. De feitelijke prestatie is dan ook al bekend. Maar om ambassadeur van de Nederlandse logistiek te zijn moet je kunnen overtuigen. Kan je de resultaten die je hebt geboekt goed over het voetlicht brengen? Kan je publiek en jury overtuigen? Dat kan er net voor zorgen dat er toch een andere kandidaat wint. Dat leidt soms tot heftige discussies bij de jury. We moeten namelijk unaniem zijn en dat is niet altijd zo. Na de pitches moeten we dus in discussie om elkaar te overtuigen.’

Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: De jury tijdens de verkiezing van 2015. Dit jaar wordt de jury gevormd door René de Koster (juryvoorzitter), Cosmas Hoefnagels (CLX Logistics Europe), Myrte Marechal (NS) en oud-winnaars LMvhJ Raymond Cools en Duco Buijze.

Aanwezig zijn bij de finale? Aanmelden kan hier!