‘Frans minimumloon verwerpelijk en onacceptabel’

Logistiekprofs op 4 juli 2016 | 2 minuten leestijd

Buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die in Frankrijk werken moeten sinds vrijdag kunnen aantonen dat zij het wettelijk minimumloon betaald krijgen. Dat betekent onnodige administratieve rompslomp voor Nederlandse transportbedrijven, zo meent TLN. De brancheorganisatie vindt dat de sector hierdoor op forse kosten wordt gejaagd. 

Chauffeurs moeten in Frankrijk vanaf 1 juli een minimumloon van 9,67 euro per uur ontvangen. Nederlandse chauffeurs krijgen standaard meer betaald dan dit minimumloon, maar moeten toch administratief bewijsmateriaal in Frankrijk kunnen tonen. Elk bedrijf moet een vertegenwoordiger in Frankrijk inhuren, die ten alle tijde bereikbaar is voor handhavingsinstanties. Deze vertegenwoordiger moet anderhalf jaar lang van elke chauffeurs het arbeidscontract, chauffeursattest, recente loonstrook en het betalingsbewijs bewaren en kunnen overleggen aan Franse handhavers. ‘Verwerpelijk en onacceptabel’, schrijft TLN in een persbericht. De brancheorganisatie spreekt van een administratief circus. 

‘Onhaalbare monsterklus’ 
TLN zet ook zijn vraagtekens bij de manier waarop de nieuwe wet is ingevoerd. Zo moeten alle Nederlandse chauffeurs voortaan een kopie van hun arbeidsovereenkomst en een speciaal chauffeursattest kunnen overleggen. Het chauffeursattest kwam pas op 29 juni om twee uur ’s middags beschikbaar. Dat gaf transportbedrijven maar anderhalve dag om chauffeurs goed georganiseerd op weg te sturen. “Een onhaalbare monsterklus, want een deel van de chauffeurs is onderweg en komt pas volgende week weer terug in Nederland”, aldus TLN. “Voor deze bedrijven en hun chauffeurs is het dus simpelweg onmogelijk om aan de Franse wet te voldoen.” Volgens de brancheorganisatie maken zij nu kans op een boete van 4000 euro. 

Minimumloon formeel uitstellen 
Franse handhavers hebben opdracht gekregen de eerste tijd terughoudend te zijn met controles, maar volgens TLN wil dat niet zeggen dat er geen boetes worden uitgedeeld. De brancheorganisatie wil dan ook dat het minimumloon of de handhaving ervan formeel wordt uitgesteld, totdat ondernemers zich fatsoenlijk hebben kunnen voorbereiden en er geen onduidelijkheden meer zijn. “De kans hierop is klein. De volledige Europese én nationale politiek lijkt in de greep van de Brexit. Het is volstrekt verwerpelijk en onacceptabel dat niemand ingrijpt en de transportsector andermaal de rekening betaalt.” 

Redactie LogistiekProfs