FNV: 'Philips, PostNL, distributiecentra en KLM grossieren in uitzendkrachten'
Personeel & Arbeidsmarkt 16.07.2021 | Branchenieuws

FNV: 'Philips, PostNL, distributiecentra en KLM grossieren in uitzendkrachten'

Vakbond FNV opent de jacht op bedrijven als PostNL, Philips en KLM, die stelselmatig uitzendkrachten inzetten. In pakketsorteercentra van PostNL is volgens de vakbond circa 90 procent van de sorteerders uitzendkracht. "Ze kunnen elke dag te horen krijgen dat ze niet meer nodig zijn."

In het rapport ‘Vast in de Draaideur’, dat is overhandigd aan leden van de Tweede Kamer, beschrijft FNV hoe grote bedrijven samen met gerenommeerde uitzendbureaus op grote schaal uitzendkrachten inzetten. Zij verrichten bijna altijd structureel werk, het gaat niet zozeer om extra diensten tijdens piekperiodes of vervanging voor ziekte. 

Eén op de drie werkenden in Nederland is flexwerker, waarvan een groot deel uitzendkracht is (211.000 werkenden in 2020). Dat is terug te zien in alle sectoren: bij de Rijksoverheid werd in 2020 zo'n 1,7 miljard euro aan externen uitgegeven. Bij Philips zou 30 procent van de medewerkers een uitzendcontract hebben. In Nederlandse distributiecentra werken veelal arbeidsmigranten op uitzendcontracten. Karin Heynsdijk, bestuurder FNV Flex: "Door uitzendkrachten jarenlang rond te pompen, maken deze bedrijven winst over de rug van uitzendkrachten. Die hebben nauwelijks enige zekerheid van werk en inkomen. Daarmee wentelen ze ondernemersrisico’s af op werkenden."

De vakbond wil dat het nieuwe kabinet en werkgevers een einde maken aan de jarenlange onzekerheid van deze flexwerkers. De bond pleit onder meer voor een flextoeslag en dezelfde arbeidsvoorwaarden voor uitzendkrachten als voor vaste collega's. "Het moet niet langer lucratief zijn voor werkgevers om uitzendkrachten steeds 6 maanden op WW-vakantie te sturen. Bij vast werk hoort gewoon een vaste baan", stelt Heynsdijk. 


Plaats een reactie (0)

Reageren