23.11.2015 | Branchenieuws

Files kosten bedrijven 852 miljoen euro

Nederlandse bedrijven verloren vorig jaar 852 miljoen euro door de vele files in Nederland. Dat een stijging ten opzichte van vorig jaar, toen de schade door files nog 797 miljoen euro bedroeg. EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleiten daarom voor een snellere aanpak van de knelpunten op de Nederlandse wegen.

Bedrijven op kosten gejaagd
Files leven niet alleen ergernissen op, maar kosten maar liefst 852 miljoen euro per jaar. Bedrijven moeten regelmatig omrijden om een file te vermijden, of ze zijn genoodzaakt extra voertuigen in te zetten om de goederen toch op tijd af te leveren. Verder is er geavanceerde routeplanning nodig voor het inspelen op de files. Hierdoor worden er extra kosten gemaakt op de planningsafdelingen. Omdat goederen te laat worden geleverd, lopen bedrijven vertraging op in hun productieproces, wat eveneens zorgt voor extra kosten.

Top 20 duurste files
Het onderzoek uit de Economische Wegwijzer toont de twintig duurste files in Nederland voor bedrijven. Hieruit blijkt direct welke knelpunten het eerst moeten worden aangepakt. De grootste economische schade door files vond plaats in Noord-Brabant: op de A58 tussen de knooppunten Galder en Batadorp (8,4 miljoen euro). Verder komt vooral de provincie Zuid-Holland vaak in de lijst voor: bijna de helft van de duurste trajecten komt uit die provincie. In de Tweede Kamer wordt vandaag over de top 20 gedebatteerd.

Redactie LogistiekProfs  



Plaats een reactie (1)

Reageren
  • Jan Baars
    24.11.2015 - 10:17 uur | Jan Baars

    Natuurlijk willen we allemaal van A naar B zonder om de haverklap in de file te staan. Echter meer asfalt lost niet alles op, het heeft ook met vooruit denken te maken en de manier van plannen over alle bedrijven heen eens goed onder de loep te nemen. Meerdere malen zie in gebieden bebouwing ontstaan zonder dat de infrastructuur daarop gelijktijdig wordt aangepast. Hoeveel vrachtwagens rijden er niet rond met heel veel lucht en hoe vaak zien we niet kraanwagens elkaar kruisen op weg naar een klus. Hier ligt nog een behoorlijke uitdaging waar de hedendaagse techniek een helpende hand kan bieden.