FedEx gelooft niet in drones, maar wel in bezorgrobots

Logistiekprofs op 9 februari 2017 | 2 minuten leestijd

FedEx-CIO Rob Carter heeft een boekje open gedaan over de automatiseringsplannen van het bedrijf. Het werkt momenteel aan een applicatie waarmee gebruikers hands-free een pakketje kunnen laten bezorgen. Bezorgdrones zal het koeriersbedrijf op korte termijn niet inzetten.

Aan de MIT Technology Review vertelt Carter over de ontwikkeling van de app Alexa. Deze applicatie reageert op de stemmen van gebruikers. Wanneer de gebruiker bijvoorbeeld zegt: ‘Alexa, bereid een zending voor’, neemt de app hem mee in het hele proces voorafgaand aan de zending. Wanneer het pakket klaar is voor verzending, bestelt de app een truck die het pakketje op komt halen.

Platooning
FedEx onderzoekt ondertussen ook hoe het zijn transporten verder kan automatiseren. Daarvoor werkt het samen met startup Peloton Technology, dat bezig is met het ontwikkelen van technologie voor semi-automatische platooning.

Bezorgdrone
Carter verwacht op korte termijn minder van de inzet van bezorgdrones. Dat komt vooral door de beperkte capaciteit van de kleine vliegtuigjes: de drones kunnen maar een paar kilo dragen, korte afstanden vliegen en zijn gebonden aan strenge regels. De Chief Information Officer gelooft wel in bezorgrobots of fixed-wing drones (drones die op vliegtuigen lijken) die tussen twee standaard bestemmingen vliegen.

Redactie LogistiekProfs