EVO wil dat Europa ingrijpt

Logistiekprofs op 4 maart 2016 | 2 minuten leestijd

De Europese Unie moet ingrijpen om de problematiek op het gebied van verstekelingen aan boord van vrachtwagens op te lossen. Op oversteekplaatsen naar Groot-Brittannië en op andere plaatsen in Europa komt dit probleem nog veelvuldig voor. EVO heeft inmiddels de noodklok geluid.

Het televisieprogramma EénVandaag besteedde deze week aandacht aan het probleem. Daarbij kwam ook Jeroen van Veth van EVO aan het woord. Hij ziet graag dat er snel passende maatregelen komen. “Elke maatregel die bijdraagt aan efficiënt toezicht, die voor weinig oponthoud zorgt ,die zorgt dat chauffeurs veilig zijn, dat vrachtwagens heel blijven en dat goederen goed blijven, is een goede maatregel.” Het aantal controles zijn toegenomen waardoor vrachtwagens vertraging oplopen. Ondanks de toegenomen grenscontroles weten nog veel vluchtelingen Groot-Brittannië te bereiken.

Golfbeweging
Het aantal migranten die van Hoek van Holland naar Engeland probeerde over te steken, is toegenomen. De Marechaussee publiceerde cijfers waaruit duidelijk werd dat van een absolute toename geen sprake is, eerder van een golfbeweging. In december 2015 werden 130 personen aangehouden, afgelopen maand 120, maar in januari waren dat er slechts 25. EVO pleit voor maatregelen die problemen voor vluchtelingen en de transportbranche kunnen tegengaan op de plekken waar de illegale oversteek vaak voor komt.

Jungle van Calais
Een ander bottleneck voor transportbedrijven is de ontruiming van vluchtelingenkamp in het Franse Calais. De Franse autoriteiten zijn afgelopen week begonnen met het ontruimen van ‘de jungle van Calais’. Deze operatie kan volgens deskundige wel een maand duren. In het tentenkamp bevinden zich meer dan duizend vluchtelingen. Deze immigranten proberen per trein en per vrachtwagen naar Groot-Brittannië te vertrekken.

Redactie LogistiekProfs 

Blijf altijd op de hoogte

Meld uzelf nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.