EVO: ‘Weegplicht containers kost vervoersketen veel geld’

Logistiekprofs op 6 mei 2016 | 2 minuten leestijd

Vanaf 1 juli moeten alle containers worden gewogen voordat ze het schip op mogen. Dat kost verladers en expediteurs tussen de 200 tot 250 miljoen euro, terwijl het nog maar de vraag is of zij deze kosten kunnen doorberekenen. Dat stelt verladersorganisatie EVO. 

De wetgeving is bedoeld om de veiligheid op zee te vergroten en het aantal containers dat verloren gaat te verminderen. EVO roept alle partijen in de keten op hier een bijdrage aan te leveren. Vanaf 1 juli mogen containers die niet gewogen zijn niet meer aan boord van een schip. Het gewicht van de container moet door de verlader of expediteur worden gecommuniceerd aan de rederij. Deze moet er vervolgens voor zorgen dat de stuwadoor op de hoogte is van het gewicht, waarna de container aan boord van het schip kan worden geladen. “Het is van belang dat alle partijen in de keten afspraken met elkaar maken over wie welke informatie communiceert en op welke wijze”, aldus EVO. 

Wegen lege containers
Er zijn twee manieren om het gewicht van een container vast te stellen: door fysiek te weten op een geijkte weegbrug, of door het gewicht te berekenen. Volgens EVO is een groot deel van de kosten toe te schrijven aan het gewicht van de lege container. De verlader heeft hier geen invloed op, maar moet dit wel aan de gegevens toevoegen. Rederijen hebben geen lijsten met de gewichten van lege containers, waardoor klanten van rederijen hier zelf voor moeten zorgen. “Dat is bijna niet te doen”, zegt Lodewijk Wisse, EVO-beleidsadviseur maritieme zaken.

Redactie LogistiekProfs 

Blijf altijd op de hoogte

Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.