ICT & Logistiek en Logistica 2019
Nog maar tot ICT & Logistiek en Logistica 2019 Registreer hier
ICT & Logistiek en Logistica 2019 Jaarbeurs, Utrecht
5 t/m 7 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
Supply Chain Management 19.02.2019 | Branchenieuws

Even voorstellen: finalist LMvhJ Job Sonke van Hollister Inc

Als logistiek manager in het Europese distributiecentrum van Hollister Inc. moet Job Sonke (49) continu schipperen tussen de Amerikaanse prestatiecultuur en de Nederlandse overlegcultuur. En dat gaat hem aardig af. “Ondanks alle concurrentie van landen met lage lonen, geeft het hoofdkantoor in de VS ons toch het vertrouwen door in Nederland te blijven.”

Sonke kreeg in 2007 van Hollister, een Amerikaanse producent van medische hulpmiddelen, de opdracht om de Europese distributie van het bedrijf in West-Brabant te concentreren. “Die activiteiten waren toen nog versplinterd over heel Europa. Ik ben dat centrale distributiecentrum gaan vormgeven. Daaraan geef ik nu nog steeds leiding.”

'De meerwaarde zit hem vooral in het personeel. Mensen hebben logistiek gevoel'

In 2016 moest Hollister op zoek naar een grotere locatie voor de Europese activiteiten. Daarbij koos het weer voor Nederland. Binnen een jaar verhuisden alle werknemers, het materieel en de producten naar een nieuw pand met een oppervlakte van 30.000 vierkante meter in Oud Gastel. “Dat is in een zeer ambitieus tijdsbestek gegaan. In december 2017 werd het pand opgeleverd en binnen drie maanden hebben we alle producten verhuisd, zonder dat onze klanten daar iets van hebben gemerkt.”

“Dat komt grotendeels omdat we binnen de organisatie veel aandacht hebben gegeven aan verandermanagement. We hebben iedereen in elke stap meegenomen. Uiteindelijk is al het personeel meeverhuisd naar de nieuwe locatie. Daar zijn we best trots op.”

Sonke is bovendien trots op het feit dat Hollister na tien jaar weer voor Nederland koos als Europese vestigingsplaats. “Dat is een groot compliment. Ze hadden bij de verhuizing bijvoorbeeld ook voor een land in Oost-Europa kunnen kiezen. Dat wat wij hier hebben neergezet werkt blijkbaar goed voor Hollister. Nederland heeft natuurlijk een strategische locatie, vlakbij havens. Maar de meerwaarde zit hem vooral in het personeel. Mensen hebben hier logistiek gevoel. Daarmee creëren we efficiënte logistieke ketens. Wij gaan niet voor het meest goedkope personeel en korte arbeidscontracten. We willen betrokken mensen die bij de cultuur van het bedrijf passen.”

Waarom betrokken personeel zo belangrijk voor Hollister is? Omdat het bedrijf medische hulpmiddelen produceert. “De missie van Hollister is om het leven van mensen die onze producten nodig hebben waardevoller en waardiger te maken. Daarin wil je geen half werk leveren. Dat heeft grote gevolgen. Wij proberen dat continu mee te nemen in de stappen die we zetten. Een kwaliteitscontroleur of orderpicker moet toch weten waar die het voor doet om nauwkeurig te blijven.”

Toch is het voor Sonke af en toe een uitdaging om de vertaalslag van de Europese en Nederlandse cultuur naar een Amerikaans bedrijf te maken. “Wij werken hier bijvoorbeeld met een OR. Dat is in de VS een onbekend begrip. Aan mij de taak om dat duidelijk te maken en om tijdig te anticiperen wanneer de OR zich zorgen maakt over een keuze van het bedrijf.”

De logistiek manager noemt Hollister een ‘fascinerend bedrijf om voor te werken’. Voorlopig ziet hij daar nog genoeg uitdagingen voor zichzelf. “In 2007 was het mijn missie om de klantenlogistiek te centraliseren. Nu focus ik me op het centraliseren van fabrieksgebonden processen in het logistieke proces. We gaan bepaalde value added services naar Nederland halen. Bijvoorbeeld het labelen van producten voor een specifieke markt. Voor de Franse markt moet een product worden voorzien van een Frans label. Dat gebeurt in de toekomst niet in de fabriek in de VS, maar in Nederland. Hierdoor kunnen we bestellingen tot het laatste moment wijzigen, gooien we onze leverbetrouwbaarheid omhoog en de veiligheidsvoorraden omlaag.”

Sonke ziet zijn deelname aan Logistiek Manager van het Jaar vooral als een kroon op het werk van zijn team. “Ik ben ontzettend trots op mijn nominatie, maar eventuele winst zie ik echt als een compliment naar mijn hele team. Ik ben daarin het uithangbord.”

Logistiek Manager van het Jaar

Op 28 maart klimmen de drie finalisten op het podium om de vakjury en het publiek nog een laatste keer te overtuigen. Logistiek Manager van het Jaar vindt plaats op 28 maart in Media Plaza, Jaarbeurs Utrecht. Meer informatie over het programma en aanmelding vind je hier. Aanmelden is gratis!

Plaats een reactie (4)

Reageren
  • Els Staphorst
    22.02.2019 - 12:27 uur | Els Staphorst

    Leuk, Job, om je om deze manier te volgen. Hopen natuurlijk dat je no. 1 wordt. Hoe dan ook, succes, t. Els.

  • J.e. Van Der Plasse
    21.02.2019 - 11:02 uur | J.e. Van Der Plasse

    Prachtig Job, voor mij ben je al nr één nu 28 Maart nog. Succes tante Coba.

  • Paul Sonke
    20.02.2019 - 17:20 uur | Paul Sonke

    Heel mooi. Hopen dat je nummer 1 wordt. Tante Hannie/Oom Paul

  • Ko Sonke
    19.02.2019 - 17:16 uur | Ko Sonke

    Mooi verhaal! Hoop dat je nummer 1 wordt. Succes, Koko