Europa stap dichterbij ‘gelijk loon bij gelijk werk’

Logistiekprofs op 17 oktober 2017 | 2 minuten leestijd

Het Europees Parlement heeft ingestemd met het voorstel om werknemers die tijdelijk in een ander EU-land werkzaam zijn hetzelfde te laten verdienen als hun buitenlandse collega’s. Ook vergoedingen voor vervoer of kost en inwoning mogen niet meer van het loon worden afgetrokken. Vooral Oost-Europese landen zijn tegen de gelijkschakeling van de lonen. 

De maatregel moet oneerlijke concurrentie en uitbuiting van ‘goedkope’ werknemers tegengaan.  Vrachtwagenchauffeurs uit landen als Polen en Hongarije die voor een langere periode gedetacheerd zijn Duitsland, zouden hetzelfde loon moeten ontvangen als hun Duitse collega’s.   Europarlementariër en commissierapporteur Agenes Jongerius (PvdA) spreekt van een ‘belangrijk keerpunt in de strijd om een eerlijke arbeidsmarkt’.  “Het is een overwinning voor alle werknemers en alle bedrijven die aan de regels voldoen. We zullen de race naar de bodem op de Europese arbeidsmarkt stoppen.”

Een coalitie van Oost-Europese landen vreest ondertussen dat werkgevers uit rijkere landen geen personeel meer uit hun landen zal inhuren, wanneer de concurrentie op prijs wegvalt. 

‘Wetsvoorstel belooft niet veel goeds’

SP-Europarlementariër Dennis de Jong denkt echter dat er voor bedrijven nog genoeg mogelijkheden zijn om aan het nieuwe wetsvoorstel te ontsnappen. Pas na detachering van twee jaar zou er gelijk loon moeten worden betaald, terwijl de gemiddelde detachering volgens De Jong vier maanden is. “Voor mij zou gelijk loon voor gelijk werk zo snel mogelijk moeten ingaan, bij voorkeur vanaf dag een van de detachering, maar in ieder geval na enkele maanden en niet pas na twee jaar. Nu blijven sociale zekerheid en pensioenen nog twee jaar gelden volgens de voorwaarden van het land van herkomst van de gedetacheerde. Juist daar ontstaan de grote verschillen want een Roemeen heeft nu eenmaal veel minder pensioen, en er wordt veel minder premie voor afgedragen dan in Nederland gebruikelijk is. Het valt me erg tegen dat hier in het Europees Parlement niet eens echt over gesproken is.” 

Bovendien zou er een mogelijkheid zijn om voor vrachtwagenchauffeurs aparte regels te maken. “Dat voorspelt niet veel goeds”, aldus De Jong. 

Redactie LogistiekProfs