‘Elektrische stadslogistiek biedt volop kansen’

Logistiekprofs op 15 augustus 2019 | 3 minuten leestijd

Het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtauto’s neemt in rap tempo toe. Maar kunnen ondernemers die hun goederenvervoer elektrificeren hun werk wel goed doen als voertuigen regelmatig opgeladen moeten worden? Ja, stellen onderzoekers van de Topsector Logistiek. Er is al veel haalbaar op het gebied van elektrisch vervoer. 

In opdracht van de Topsector Logistiek werkten Buck Consultants International, CE Delft, Districon, de Hogeschool van Amsterdam, Panteia en TNO uit hoe elektrische stadslogistiek in de praktijk uitgevoerd zou worden. De regio Groot Amsterdam diende daarbij als voorbeeld, maar de aanpak is volgens de onderzoekers overal implementeerbaar. 

Naast de toepasbaarheid voor ondernemers keken de experts ook naar de veranderende laadbehoefte en de impact op het elektriciteitsnetwerk. Door inzicht te bieden in waar en wanneer er geladen gaat worden, kunnen netbeheerders en gemeentes plannen wat er aan infrastructuur en ruimte nodig is. 

Er is al veel haalbaar

De resultaten laten zien dat elektrische stadslogistiek kansen biedt. Er is nu al veel operationeel en financieel haalbaar. Met het voortschrijden van de techniek neemt dat percentage alleen maar toe. De overgang naar elektrische stadslogistiek blijkt in de praktijk ook het ideale moment te zijn voor ondernemers om de logistiek anders en slimmer in te richten. 

Investering

De overgang naar elektrische logistiek kan veelal met vervangingsinvesteringen gedaan worden. Voertuigen zijn duurder maar de operationele kosten (brandstof, onderhoud) zijn goedkoper. De groep die nu met relatief goedkope aan te schaffen tweedehands bestelwagens rondrijdt vraagt wel om extra ondersteuning. Voorlopig zijn er namelijk geen goedkope tweedehands elektrische bestelwagens voor hen beschikbaar.

Laadinfrastructuur

De extra vraag naar elektriciteit is relatief beperkt, maar lokaal kan die extra vraag net te veel zijn voor het net. Op tijd uitbreiden van de capaciteit lost dat op. Het is goed voorspelbaar waar geladen gaat worden: voor Groot-Amsterdam betekent dat bijvoorbeeld een vraag naar veel publieke laadpalen in wijken net buiten de stad, voor bestelwagens. Voor de Nederlandse aanbieders van laadinfrastructuur en IT-systemen biedt elektrische stadslogistiek grote kansen: in Nederland kunnen nieuwe producten uitgerold worden die daarna in andere landen aangeboden kunnen worden.

Download hier het volledige rapport

Afbeelding: Tatiana Bralnina / Shutterstock.com

Gerelateerde artikelen