E-fulfilment kost retailer handen vol geld
29.03.2016 | Branchenieuws

E-fulfilment kost retailer handen vol geld

De fulfilmentkosten van omnichannel retail staan zwaar onder druk. Uit een onderzoek van EKN Research blijkt dat de kosten hiervoor veel hoger uitvallen dan voorheen werd ingeschat. Dat drukt het rendement op de investeringen.

Een van de redenen dat de kosten voor fulfilment aanzienlijk zijn gestegen, is de verwachting van consumenten dat zij hun pakket gratis thuisbezorgd krijgen. De concurrentie tussen webshops is moordend waardoor bedrijven in veel gevallen er toch voor kiezen bestellingen gratis te bezorgen. Hierdoor daalt de marge. Tachtig procent van de ondervraagde retailers gaf aan dat de kosten voor fulfilment jaarlijks toenemen met meer dan vijf procent.

Klant is koning
Omdat de klant altijd koning is, wordt er steeds meer geadverteerd met ‘same-day delivery'. Wat je vandaag voor een bepaald tijdstip bestelt, heb je dezelfde dag nog in huis. Deze service kost veel geld en drukt hard op de winst. Voor grotere webwinkels is dit gemakkelijker aan te bieden dan voor kleinere- en middelgrote webwinkels, maar zij moeten wel mee om de slag niet te verliezen.

Fysieke winkels
Ondanks dat online veel aandacht krijgt en het de retailers veel geld kost, wordt de meeste winst nog altijd verdiend in fysieke winkels. De retailers bevinden zich in een spagaat omdat ze enerzijds het nut van online bestellingen inzien terwijl er momenteel nog het meeste geld wordt verdiend in de fysieke winkels.

Bubbel zal barsten
Enkele maanden geleden gaf hoogleraar Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de VU, al aan dat de bubbel van gratis bezorgingen ergens gaat barsten.

Redactie LogistiekProfs 

Plaats een reactie (1)

Reageren
  • frank Reestman
    04.04.2016 - 08:25 uur | frank Reestman

    Een webshop heeft als voordeel dat goederen gratis thuis bezorgd worden, bij een winkel moet je tijd geld investeren als consument.

    De transport bedrijven blijven hikken onder de kosten van de last mile, en vooral het via een hub uit reiken aan de klant. Van Post.nl weten we dat deze het liefst zou zien dat consument dit zelf ging betalen, daarom ook de samenwerking tussen Bruna en de Buren.

    Daarnaast zitten we met het co2 probleem

    Ik denk dat het einde van gratis thuis bezorgd, een stop brengt aan de internet groei.

    Maar hoe dan ook de problemen rond de bezorging in het voordeel zijn van de bricks, mits zij niet de fout maken
    die iedereen maakt als de inkomsten opdrogen. zij moeten zich bundelen en proactief deel gaan nemen in bedrijven
    als Post.nl om op deze wijzen hun belang veilig te stellen.