Duurzaamheid wordt onderscheidende factor in ‘last mile’

23.11.2017 | Beursnieuws | 521 keer bekeken
Duurzaamheid wordt onderscheidende factor in ‘last mile’

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker verkoopargument in e-commerce. Consumenten zullen meer en meer kiezen voor milieuvriendelijke afleveropties zonder stinkende dieselbusjes. Pakketten met onnodig veel lucht, karton en moeilijk te recyclen opvulmateriaal zullen niet meer worden geaccepteerd. Ook het onnodig hoge aantal retourzendingen staat ter discussie. De vakbeurzen Logistica en ICT & Logistiek van 28 tot en met 30 november besteden volop aandacht aan de last mile in e-commerce.

Het NVC Nederlands Verpakkingscentrum heeft met studenten van Universiteit Twente een gericht onderzoek gedaan naar de wijze waarop in e-commerce individuele klantorders worden verpakt. Bij Amazon.com, Alibaba en Bol.com zijn in totaal 36 bestellingen met 5 verschillende producten in verschillende combinaties geplaatst. De resultaten leveren veel stof voor discussie over de zin en onzin in e-commerce. “Zo arriveerde een glazen vaas in scherven op de plaats van bestemming. Wat moeten we met die scherven doen? Terugsturen naar de webshop? Dat is toch te gek?”, stelt Michaël Nieuwesteeg, algemeen directeur van NVC.

Nieuwesteeg presenteert de onderzoeksresultaten tijdens de 1st International Conference on Web Retail Packaging. Die vindt plaats op dinsdagmiddag 28 november, tegelijk met de vakbeurzen Logistica en ICT & Logistiek in de Jaarbeurs te Utrecht. Behalve NVC spreken onder meer Ikea, Alibaba en PostNL over de verpakkingsuitdagingen in e-commerce. Het wordt volgens Nieuwesteeg hoog tijd om kritisch te kijken naar de verzendverpakkingen in e-commerce. “Iedere seconde verpakken we wereldwijd 100.000 producten, waarvan inmiddels één op de twintig in webshopmagazijnen. Al die producten worden door de eindgebruiker ook weer uitpakt. De ervaring van die eindgebruiker wordt steeds belangrijker. Ontvangt hij zijn online bestelde producten onbeschadigd? Wat moet hij doen met al het verpakkingsmateriaal? En kan hij dat ook weer gebruiken om producten terug te sturen? Pakketvervoerders werken hard aan concepten waarbij ze niet alleen spullen afleveren, maar ook mee terugnemen. Ook daarvoor zijn verpakkingen nodig”, aldus Nieuwesteeg.

Niet onnodig veel lucht

Eén van de sprekers op de conferentie is Neopost, dat in 2015 de Logistica Award won met de verpakkingsmachine CVP-500. Deze machine stelt webshops en fulfilmentbedrijven in staat online bestellingen geheel automatisch te verpakken. De CVP-500 scant de contouren van de bestelling en snijdt vervolgens volledig op maat een doos, die automatisch rondom de producten wordt gevouwen. Sinds de introductie in 2015 staat de machine inmiddels bij klanten in Nederland, België en Frankrijk, maar ook in Azië en de Verenigde Staten. De terugverdientijd is lang niet altijd het belangrijkste argument om de machine aan te schaffen, vertelt communicatiemanager Hedde Biesma van Neopost. “Steeds vaker gaat het om duurzaamheid. Voor een klant in de Verenigde Staten is duurzaamheid bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van de belofte aan zijn klanten. Deze webshop wil gewoon geen pakketten met onnodig veel lucht versturen.”

Neopost (8).jpg

Biesma verwacht dat vanuit de markt steeds meer druk op webshops wordt uitgeoefend om duurzamer te opereren. “De steden stromen vol met busjes die producten komen afleveren. Als we die slimmer verpakken, kunnen we volumes reduceren en het vervoer efficiënter maken. Als we bedenken dat veel pakketten weer retour gaan, tikt het voordeel dubbel aan. Vroeg of laat ontstaan consumentenorganisaties die op dit punt gaan actievoeren. Zelf spelen we op deze trend in met doorontwikkeling van onze machine. Het kleinste doosformaat dat de CVP-500 kan maken, is daardoor met nog eens 40 procent in volume gereduceerd.”

Lagere verzendtarieven bedingen

Minder lucht in verpakkingen leidt bovendien tot lagere verzendkosten, zeker als vervoerders hun tarieven nog meer op volume in plaats van gewicht baseren. Dat voordeel ziet ook Transsmart, leverancier van software waarmee webshops hun verzendproces kunnen stroomlijnen. “Sterker nog: als webshops duidelijk kunnen aantonen dat ze minder lucht verpakken, hebben ze een ijzersterk argument in handen om in onderhandelingen met pakketvervoerders lagere tarieven te bedingen. Ook met slimme software voor het samenvoegen en toewijzen van de bestelde producten aan de beste verpakking is er nog veel winst te behalen”, verwacht Roger van Son, algemeen directeur van Transsmart.

Webshops kunnen de software van Transsmart gebruiken om hun klanten tijdens het online afrekenproces meerdere afleveropties aan te bieden. Transsmart zorgt voor de beschikbaarheid van deze data en informatie over afhaalpunten en openingstijden per vervoerder. Vervolgens zorgt Transsmart ervoor dat de pakketten bij de juiste vervoerder worden aangemeld, dat de juiste verzendlabels worden geprint en dat het pakket tijdens het bezorgproces op de voet kan worden gevolgd. “Wij merken dat een ruime keuze in afleveropties de conversie in webshops bevordert. Duurzaamheid speelt daarbij een steeds belangrijkere rol. Ook consumenten zien dat de binnensteden dichtslibben en passen hun aflevervoorkeur daarop aan. Steeds vaker is dat een reden om pakketten op te halen bij een afhaalpunt of een pakketkluis of te bezorgen via een fietskoerier of elektrisch voertuig. Op dat vlak is nog ruimte voor meer innovatie”, vertelt Van Son, die met Transsmart tijdens de beurs een nieuw samenwerkingsverband aankondigt.

Meer waarde toevoegen

Snelheid is niet de belangrijkste factor in de last mile, stelt Van Son. “Kijk maar naar de ontwikkelingen met betrekking tot tijdvakleveringen of same-day delivery. Die gaan niet zo snel als was verwacht. Naar onze mening draait het meer om de waarde die logistiek toevoegt. Daar hoort een ruime keuze in afleveropties bij, zodat klanten het afleverproces kunnen aanpassen aan hun behoefte op dat moment. Denk bijvoorbeeld aan Parcify, dat aanbiedt pakketten af te leveren terwijl je onderweg bent. Waarde toevoegen betekent ook dat producten op plaats worden gezet en eventueel worden geïnstalleerd, waarna gebruikte verpakkingen retour worden genomen. Wij verwachten dat steeds meer verantwoordelijkheid bij de dienstverlener wordt gelegd, zodat de klant nog meer wordt ontzorgd.”

Meer afleveropties, meer maatwerk, meer taken: de complexiteit in de last mile neemt toe. Hoe houden we grip op het afleverproces? “Met een goede organisatie. De last mile begint eigenlijk al bij de ‘first entry’: het moment dat een klant een order plaatst. Welke afleveropties heeft hij? Welke keuze maakt hij? In de toekomst kan big data ons helpen om dit proces nog beter te sturen. Stel bijvoorbeeld dat een pakketvervoerder een tijdvenster van zes tot tien uur ’s avonds aanbiedt, maar dat wij kunnen aantonen dat de bezorger in driekwart van de gevallen tussen acht uur en half negen in de straat komt. Dat kan een consument overhalen toch voor deze optie te kiezen en voorkomt dat de vervoerder meerdere afleverpogingen moet ondernemen en onnodig extra kilometers maken.”

Efficiënte wijze van verpakken

Ook het vraagstuk van duurzame verpakkingen vraagt al eerder in de operatie om aandacht. Veel verpakkingsoplossingen stroomopwaarts in de keten zijn op dit moment nog gebaseerd op inzichten uit de conventionele retail. “Wij zijn gewend om een aantal producten in een omdoos te stoppen, zodat ze gemakkelijker te hanteren zijn in het traject naar de winkel. Die noodzaak vervalt bij e-commerce, maar toch blijven we producten op die manier verpakken. Kijk bijvoorbeeld naar het distributiecentrum van Bol.com, waar medewerkers de hele dag bezig zijn met alleen maar spullen uitpakken. Deze inefficiënte wijze van verpakken vormt een fundamentele bedreiging voor retail in het algemeen en voor verpakken in het bijzonder.”

Logistica

Logistica is de belangrijkste vakbeurs op het gebied van logistiek en goederenstroombeheersing binnen de Benelux. Naast een groot en volledig exposantenaanbod heeft Logistica ook een uitgebreid inhoudelijk programma met congressen, seminars, demonstraties en informatieve tours. De beurs kent deze editie liefst 4 Scala's, die elk 1 van de aandachtsgebieden Move, Store, Pick en Deliver bestrijken. Meer informatie is te vinden via www.logistica-online.nl. tweet mee via #logistica2017. Inschrijven voor Logistica kan hier

Gelijktijdig met Logistica vindt ICT & Logistiek www.ict-en-logistiek.nl plaats, de jaarlijkse vakbeurs voor ICT- toepassingen en -diensten in de logistieke keten. Via Logistiekprofs.nl is het hele jaar door informatie te vinden over logistieke ontwikkelingen.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren