Drukte bij PostNL baart webwinkels zorgen
Coronacrisis 14.05.2020 | Branchenieuws

Drukte bij PostNL baart webwinkels zorgen

Door grote drukte lukt het PostNL niet altijd om pakketten bij webwinkels op te halen.  Die webwinkels pleiten nu voor betere informatievoorziening. "Om klanten beter te kunnen informeren over levertijden, willen onze leden exact weten hoeveel pakketjes er dagelijks worden opgehaald", zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. 

De branchevereniging voor webwinkeliers zegt zich grote zorgen te maken over deze ontwikkeling. Leden van Thuiswinkel.org zagen hun verkooppercentages de afgelopen weken stijgen met 100 tot 800 procent. "Het ligt in de verwachting dat volumes ook in de komende weken hoog zullen blijven nu het vakantiegeld bijna wordt gestort en consumenten waarschijnlijk niet of anders op vakantie gaan", zegt Jongen. Vervoerders hebben hun capaciteit flink opgeschaald en doen volgens Jongen hun best om alles op tijd te leveren, maar de juiste informatievoorziening blijft uit. "De behoefte aan meer duidelijkheid en transparantie over volumes, zodat webwinkels weten waar ze aan toe zijn, is groot." 

Lees ook: PostNL boekt verlies ondanks bezorgrecords

'Niet alleen kleine webwinkels getroffen'

De Telegraaf meldde woensdag dat met name kleine webshops de dupe zijn van de drukte bij PostNL. Thuiswinkel.org nuanceert die berichtgeving: “Gesprekken met onze leden leren ons dat dit niet alleen bij kleine webwinkels speelt, maar ook bij middelgrote en grote webwinkels. Wij zijn hierover namens onze leden al enige tijd in gesprek met PostNL."

”Het is de taak van de vervoerder en in het belang van webwinkels dat het systeem blijft draaien. Een te grote hoeveelheid (onverwachte) aanvoer van pakjes in het systeem kan ervoor zorgen dat alles vastloopt en boven alles staat de veiligheid en gezondheid van medewerkers. We hebben begrip voor de situatie van PostNL maar verwachten dat er in de komende tijd meer aandacht wordt besteed aan duidelijke informatievoorziening over volumes voor alle webwinkels”, besluit Wijnand Jongen.

Afbeelding: www.hollandfoto.net / Shutterstock.com

Plaats een reactie (0)

Reageren