Drie opvallende elementen in het nieuwe dc van bol.com

28.09.2017 | Branchenieuws | 1721 keer bekeken
Drie opvallende elementen in het nieuwe dc van bol.com

Het nieuwe distributiecentrum van bol.com aan de Pakketweg in Waalwijk maakt vooral indruk vanwege de schaalgrootte. Het grootste deel van de inrichting is minder opvallend en bestaat grotendeels uit een combinatie van bewezen technologieën zoals zonepicking en barcodescanning. Drie kleinere onderdelen in het 50.000 vierkante meter grote pand wekken meer enthousiasme op: de inslagstations, het buffersysteem en het sorteersysteem.

Het volledige distributiecentrum inclusief stellingen, transportbanen en IT is eigendom van bol.com, behalve het meest opvallende onderdeel: het sorteersysteem aan het eind van de operatie. Dat is een investering van PostNL, dat ook dit deel van de operatie voor zijn rekening neemt. Het sorteersysteem verdeelt de enorme stroom pakketten - 35.000 per uur op piekmomenten - over 200 bestemmingen. Vervolgens gaan de pakketten in vrachtauto’s rechtstreeks naar de 20 depots van PostNL.

Bol (37).JPG

Het is voor het eerst dat PostNL een sorteersysteem plaatst in het distributiecentrum van een verlader. Dat scheelt zowel transportkosten als doorlooptijd. De pakketten hoeven immers niet meer allemaal eerst in vrachtauto’s naar een sorteercentrum van de PostNL, maar gaan direct naar de 20 depots. De pakketten van bol.com slaan dus een schakel over op weg naar de klanten. PostNL verdient de investering in het sorteersysteem terug met een besparing op transportkosten. Bol.com koopt zich extra tijd met deze samenwerking: de webwinkel heeft ’s nachts meer tijd voor het verwerken van de laatste orders die rond middernacht binnenkomen.

Inslag met traversewagens

Het pand van 50.000 vierkante meter moet straks ruimte bieden aan een assortiment van 1 miljoen artikelen en 7 miljoen items in totaal. Dat vereist niet alleen een snel en efficiënt orderpickproces, maar ook een geraffineerd inslagproces. Bol.com heeft daarvoor 130 inslagstations gecreëerd, die elk ruimte bieden aan zeven kunststof bakken. Een operator pakt de binnengekomen artikelen van een pallet, scant ze stuk voor stuk en legt ze in één van de bakken. Als een bak vol is, plaatst één van de tien traversewagens ze razendsnel op een conveyor. 

Bol (53).JPG

De conveyor stuurt de bak naar één van de 52 zones waarin het opslaggebied is verdeeld. Daar trekt een andere medewerker ze op een kar, waarna ze de artikelen op de juiste locatie in de legbordstellingen legt. De pickvoorraad per artikel wordt zoveel mogelijk over verschillende zones verdeeld. “Daardoor stijgt de kans dat de artikelen die een klant heeft besteld, bij elkaar in de buurt liggen. Dat maakt het werken efficiënter”, verklaart Olaf van den Brink, logistiek directeur van bol.com.

Bufferen met shuttles

Na het orderpicken volgt het verpakkingsproces. De bakken waarin alleen enkelregelige orders zijn verzameld, worden via conveyors rechtstreeks naar de twee automatische verpakkingsmachines of de 160 manuele inpaktafels gebracht. Voor de bakken met meerregelige orders is een extra bufferopslag in de vorm van een shuttlesysteem geïnstalleerd. “Die meerregelige orders kunnen over wel vijf bakken verdeeld zijn. In het shuttlesysteem slaan we die bakken op totdat ze alle vijf klaarstaan. Vervolgens sturen we ze achter elkaar naar de inpakafdeling”, vertelt Joost Poelgeest, projectleider bij bol.com.

Bol (21).JPG

Voordat de bakken met meerregelige orders bij de inpakstations komen, passeren ze eerst een sorteersysteem met 300 uitgangen. De artikelen worden daar op order gesorteerd. Onderaan de uitgangen staan inpaktafels, één voor elke drie uitgangen. Daar worden de gesorteerde orders direct verpakt. “Daarnaast beschikken we over een groot aantal manuele inpaktafels, waar we ook meerregelige orders kunnen verpakken. Die tafels beschikken over een soort boekenkast, waar de artikelen eerst handmatig per order kunnen worden gesorteerd”, vertelt Van den Brink.

Arbeidsomstandigheden

Behalve aan de logistieke inrichting heeft bol.com ook veel aandacht besteed aan de werkomstandigheden. Waar dat mogelijk is, dringt daglicht op de werkplekken door. Waar dat niet mogelijk is, zijn LED-lampen geplaatst die het daglicht zo goed mogelijk benaderen. Daarnaast is gezorgd voor een goede klimaatbeheersing, zodat ook op warme dagen het werkklimaat aangenaam is. Geen overbodige luxe, gezien de tweeduizend mensen die bol.com op piekdagen verwacht nodig te hebben.

Bol (28).JPG

Op het parkeerterrein laten de nummerborden zien waar een deel van de benodigde medewerkers vandaan komen: Polen, Bulgarije, Litouwen. Niettemin doet Bol.com ook een beroep op de lokale arbeidsmarkt in Waalwijk. Algemeen directeur Huub Vermeulen vertelde tijdens de officiële opening dat een afspraak met de gemeente is gemaakt om ook mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan in het nieuwe distributiecentrum te helpen.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren