Dit is de e-commerce strategie van PostNL voor 2016
11.03.2016 | Branchenieuws

Dit is de e-commerce strategie van PostNL voor 2016

Voedsel, bouwmarktartikelen en spullen voor in de tuin. Dat zijn de groeimarkten waarop postbedrijf PostNL zich de komende tijd richt. Ook in het retourneren van pakketjes uit het buitenland ziet het bedrijf groei.

Nu de papieren envelop zijn beste tijd heeft gehad moet postbedrijf PostNL zich richten op nieuwe groeimarkten. Bij de presentatie van de jaarcijfers liet CEO Herna Verhagen van PostNL doorschemeren wat nu de interessante markten zijn voor het bedrijf dat volop bezig is met bezuinigen om de krimp in de postmarkt op te vangen.

Inhoud
Pakketjes zijn de toekomst en de inhoud ervan, die is belangrijk. Wat te denken van voedselbezorging? Volgens Verhagen is het een trend die zich doorzet in 2016, waarbij PostNL de foodboxen levert voor onder meer supermarktketens en versbedrijven.

Andere opvallende groeimarkten zijn bouwmarktproducten, gezondheidsproducten ('health') en artikelen van tuincentra. Zij droegen het afgelopen jaar bij aan de volumegroei van het aantal bezorgde pakketjes en zullen dat ook de komende tijd nog doen, verwacht Verhagen.

Bulkdeals
PostNL ziet de gemiddelde prijs van die pakketjes dalen. Dit is mogelijk vanwege de bulkdeals met grotere webshops zoals Bol.com. Omdat er steeds meer pakketjes (+9,6 procent) verzonden worden kondigt het bedrijf een nieuw sorteercentrum aan. In Amsterdam verschijnt alweer het negentiende sorteercentrum.

Ondertussen richt het postbedrijf zich op nieuwe flexibele bezorgdiensten. Naast same day delivery biedt het Internationale Retouren, waarbij bedrijven hun klanten in zestien Europese landen een pakket gemakkelijk en kosteloos retour kunnen sturen via een lokaal postkantoor.

Redactie LogistiekProfs
Dit artikel verscheen ook op VerpakkingsProfs

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Plaats een reactie (0)

Reageren