Distributieproblemen coronavaccin op de loer

Logistiekprofs op 29 juli 2020 | 2 minuten leestijd

Een eventueel vaccin tegen COVID 19 zal in de logistieke wereld voor hoofdbrekens zorgen. Vrachtbedrijven benadrukken dat een gecoördineerde strategie nodig is, zeker nu de luchtvrachtcapaciteit beperkt is en vervoerskosten zijn gestegen. 

Een vaccin tegen het coronavirus is nog in de maak, maar vervoerders en onderzoekers waarschuwen tegenover Bloomberg nu al voor distributieproblemen die op de loer liggen. Juist nu landen hun grenzen beschermen en op het eigen herstel gericht zijn, is er een wereldwijde strategie nodig om het vaccin op grote schaal te verspreiden. 

Complex vervoer

“We zijn er niet klaar voor”, meent Neel Jones Shah, hoofd air carrier relationships bij expediteur Flexport tegen Bloomberg. “Laten we eerlijk zijn: de supply chains voor vaccins zijn exponentieel complexer dan supply chains voor persoonlijke beschermingsmiddelen”, zegt Shah, verwijzend naar materialen als chirurgische maskers en handschoenen. “Je kunt beschermingsmiddelen niet verpesten door ze een paar dagen op het asfalt te laten liggen. Je zult vaccins vernietigen.”

Koeling kan een probleem vormen. Onderzoekers verwachten dat het vaccin dat uiteindelijk op de markt zal komen gedurende het hele verzendproces op 2 tot 8 graden Celsius moet worden gehouden. Andere varianten hebben mogelijk meer geavanceerde vriezers nodig die ze op een temperatuur van min 80 Celsius kunnen houden. Elke afwijking kan de dosis verpesten. 

Daar komt bij dat de transportkosten sinds het uitbreken van de coronacrisis fors zijn gestegen. Omdat het aantal het aantal passagiersvluchten is afgenomen, zijn de prijzen voor luchtvervoer ongeveer verdrievoudigd. Het roept vragen op over eerlijkheid en toegankelijkheid: hoe zal een geneesmiddel dat delicaat en duur transport nodig heeft, de afgelegen en armere gebieden bereiken?

Communicatie nodig

Atlas Air Worldwide merkt op dat verschillende partijen in de keten niet met elkaar contact staan, wat het plannen bemoeilijkt. “Verladers en fabrikanten communiceren niet.” Volgens CEO Michael Steen hebben fabrikanten, logistieke dienstverleners en overheden nog voldoende tijd om uit te zoeken hoe ze de schaarse capaciteit het beste benutten en de distributie van vaccins kunnen ondersteunen. Op korte termijn moet er echter wel actie worden ondernomen. 

Gerelateerde artikelen