Digitale innovatie in Belgische logistiek blijft uit door versnippering en lage marges

Logistiekprofs op 20 november 2018 | 2 minuten leestijd

De Belgische logistieke sector werkt nog erg traditioneel. De oorzaken: versnippering op de markt en lage marges. Er zijn heel veel kleine spelers op de markt die niet kunnen investeren in nieuwe werkprocessen. 

Dat constateert ING in een rapport over digitale logistiek in België. Digitalisering biedt de sector tal van mogelijkheden, zo schrijft de bank. “Co-innovatie, open innovatie en data-uitwisseling mét respect voor de noodzakelijke confidentialiteit zijn hierin sleutelbegrippen. Alleen daarmee kunnen logistieke ondernemingen de vruchten van de digitalisatie plukken.”

Versnipperde markt

Voor het plukken van die vruchten is echter interne financiering nodig. Dat is een uitdaging in een sterk versnipperde markt. De grote geïntegreerde vervoersbedrijven hebben minder dan 25 procent van de markt in handen. De sector telt zeer veel kleine en middelgrote spelers. ING: “Deels door de versnippering en de kleine marges, werkt de sector nog erg traditioneel. Papier is nog altijd de gebruikelijke drager en blijft verplicht voor veel officiële documenten. De kleine marges weerhouden bedrijven ervan om te investeren in nieuwe werkprocessen.”

De wil om data te delen ontbreekt

Volgens de bank ontbreekt bij bedrijven bovendien de wil om eigen gegevens te delen met die van concurrerende bedrijven. Co-innovatie en data-uitwisseling blijft daarom uit. Toch zijn dat vereisten voor een toekomstbestendige sector. “Transport- en logistieke ondernemingen moeten er ook voor waken dat door technologische ontwikkelingen – zoals de zelfrijdende auto – hun diensten niet vervellen tot louter ‘commodities’.”

Gerelateerde artikelen