DHL Parcel investeert 125 miljoen in Nederland
Last Mile 16.07.2020 | Branchenieuws

DHL Parcel investeert 125 miljoen in Nederland

Om de extreme groei in e-commerce bij te benen, investeert DHL dit en komend jaar fors in zijn Nederlandse infrastructuur. De pakketbezorger heeft 125 miljoen euro gereserveerd voor nieuwe panden en materieel. Onder meer in Utrecht en Dordrecht verrijzen twee nieuwe sorteercentra. 

Dat laat Wouter van Benten, CEO DHL Parcel Benelux optekenen in het Financieele Dagblad. De nieuwste investering van 125 miljoen euro is onder meer bedoeld voor sorteercentra in Utrecht en Dordrecht. Daarmee komt het totale aantal sorteercentra in Nederland op achttien. Het pand in Utrecht, vlakbij het hoofdkantoor en de twee bestaande sorteercentra, opent in september. De bouw van het centrum in Dordrecht start volgend jaar. De oplevering staat gepland voor 2022. 

City hubs, bestelbussen en servicepunten

Circa 25 miljoen euro van het bedrag wordt gereserveerd voor de 136 city hubs van DHL. "Voor meerdere hubs bouwen we een grotere vestiging, soms verbouwen we. En we maken hubs volledig elektrisch", zegt Van Benten. Nog eens 12 miljoen euro wordt besteed aan 300 elektrische bestelbussen. Vanuit de stadshubs bedient DHL momenteel 2.900 servicepunten. Dat aantal wordt de komende periode uitgebreid tot 4.000. 

Volumegroei

Al voor de uitbraak van COVID-19 zag DHL het volume aan pakketten toenemen. In de eerste drie maanden van dit jaar lag het volume 30 procent hoger dan een jaar eerder. Tijdens de coronacrisis verdubbelde het aantal pakketten dat DHL vervoerde. Die groei is inmiddels wat afgevlakt, al kreeg DHL de afgelopen weken alsnog te maken met forse pieken. 

Voor dit jaar verwacht Van Benten nog een volumegroei van 70 procent. De omzet van DHL Parcel groeit daarmee richting de 1 miljard euro, dat is inclusief traditionele dienstverlening, pakketlevering aan bedrijven en internationale pakketbezorging. E-commerce is goed voor de helft van de omzet. 

Marktaandeel

De CEO hoopt de komende jaren marktaandeel af te snoepen van concurrent PostNL. Nu nog bedient DHL Parcel 25 tot 30 procent van de Nederlandse markt, terwijl marktleider PostNL tot 65 procent in handen heeft. Van Benten vermoedt dat het marktaandeel in 2020 zal groeien tot ruim boven de 30 procent. "De komende jaren zal onze groei sterk hoger zijn dan de 10 procent die de markt zal laten zien." 

Afbeelding: VanderWolf Images / Shutterstock.com


Plaats een reactie (0)

Reageren